ANNONS

Refunder tar in 37 miljoner via ny storsatsning från eEquity

Refunder tar in 37 miljoner via ny storsatsning från eEquity
Fredrik Ohlsson, Magnus Wiberg och Victor Dahlborg

Cashbacksajten Refunder har sedan starten 2014 vuxit med över 600 procent.

ANNONS

Nyligen kunder vi berätta att investeringsbolaget eEquity hade gått in med 16 miljoner euro i den amerikanska begagnatsajten Swap.com. Nu har företaget, som hittills i första hand har gjort sig känt för att investera i rena e-handelsbolag, en ny storinvestering på gång. Eequity går nämligen in med 30 miljoner kronor i återbäringssajten Refunder, som i samma veva får ett nytt tillskott på sju miljoner kronor från befintliga ägare.

- Hittills har vi främst investerat i rena e-handelsbolag. Vad vi nu tittar på är att komplettera portföljen med företag som levererar mervärde i ecosystemet för e-handeln, något vi tycker Refunder gör för såväl konsumenterna som för e-handlarna, säger Magnus Wiberg, en av grundarna till eEquity, i ett pressmeddelande.

Refunder, vars affärsidé är att ge konsumenterna pengar tillbaka på allt de e-handlar, lanserades i april 2014 och ska sedan dess ha vuxit med över 600 procent.

Högre snittoder och lägre returgrader

I dag är fler än 600 butiker anslutna och sajten levererar enligt sitt eget pressmeddelande försäljning på över 750 miljoner kronor om året. Hittills har 170 000 svenskar valt att bli medlemmar på sidan.

- Det finns flera anledningar till varför butikerna gillar oss. Generellt sett levererar vi mellan 15 och 50 procents högre snittorder än andra kanaler och i de flesta fall betydligt lägre returgrader, säger VD Fredrik Ohlsson, som tillsammans med Victor Dahlborg grundat Refunder.

Sajter som i stil med Refunder levererar köp till e-handlarna i utbyte mot provision har blivit särskilt populära i USA och Storbritannien. Där går uppemot tio procent av alla e-handelsköp enligt eEquity via en cashbacksida. Nu hoppas de båda bolagen förstås på en liknande utveckling i Sverige.

Refunder har sedan tidigare tagit in kapital från Bonnier Growth Media. De nya miljonerna ska bland annat användas till att rekrytera medlemmar.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se