ANNONS

RePack vill rensa ut onödigt skräp från E-handeln

RePack vill rensa ut onödigt skräp från E-handeln

Finska RePack har tagit fram en återanvändbar förpackning för e-handlare. Nu satsar man globalt med målet att städa upp i branschen.

ANNONS

Något som ofta diskuteras inom e-handeln är leveranser, och hur varorna skickas. Mycket extra luft i paketen är något många ondgör sig över och plastpåsar, återvinningsbara eller ej, är inte överdrivet miljövänligt.

Enligt rapporten, Europe B2C Ecommerce 2014, skickar den europeiska e-handeln ut 3,7 miljarder engångsförpackningar varje år. Alla tas inte om hand på rätt sätt och en del hamnar tyvärr också i havet.

Med det i åtanke tog det finska företaget RePack fram en förpackning för e-handeln. En påse, som kommer i flera olika storlekar, tillverkad av återvinningsbar plast som kunden kan skicka tillbaka varan i.

– RePack minskar miljöpåverkan avsevärt eftersom man kan både återvända och returnera. Att skicka tillbaka påsen orsakar betydligt mindre CO2 jämfört med återvinning och att tillverka nya engångsförpackningar. RePack minskar CO2 med upp till 75 procent, säger Jonne Hellgren, medgrundare av RePack.

Anpassningsbara förpackningar

Påsen kan återanvändas upp till 50 gånger men kunden behöver inte skicka tillbaka något för att skicka tillbaka själva påsen. Det är bara att vika ihop den och stoppa i brevlådan.

– När en kund lägger en order hos en e-handlare kan de välja att få den skickad i en RePack istället för i en engångsförpackning och betalar en liten avgift. När påsen skickas tillbaka får man en återbetalning i form av ett presentkort, säger Jonne Hellgren.

RePack fick sin första kund 2013 men är än så länge ganska okända utanför Finland, men målet är nu att växa även utanför hemlandet. Man ska också ha landat en stor europeisk e-handelskund.

– Vårt mål är att få bort allt förpackningsskräp från e-handeln. Vi gör det genom att erbjuda återanvändbara förpackningar som är coola och lätta att använda. De kan skräddarsys för att passa alla behov oavsett förpackningsstorlek, säger Jonne Hellgren.

 

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se