Den e-handelssatsande modekoncernen RNB och investmentbolaget Wellstreet har slagit sig ihop i ett nytt samarbete. På agendan står vad de i ett pressmeddelande beskriver som ett “Retailers Lab”, och planen är att hjälpa entreprenörer att förverkliga sin affärsidéer inom retail.
"En turboförutsättning för affärsutveckling"
Vad det nya samarbetet, som består av ett nystartat företag med de två e-handelsaktörerna som ägare, går ut på i detalj är något oklart. Men RNB hoppas kunna locka till sig nya stjärnor och innovativa idéer på det digitala området, som förhoppningsvis ska kunna integreras i RNB:s befintliga verksamheter.
- Samarbetet med Wellstreet är ännu ett steg i vår tempohöjning för att transformera våra värdeerbjudanden med stöd av digital teknik i kommunikation, handel, leveranser och kringtjänster. Vi är övertygade om att korsbefruktningen med den kompetensen som Wellstreet besitter skapar en turboförutsättning för oss i den här typen av affärsutveckling. Wellstreet har ett starkt trackrecord att ta fram väl fungerande och lönsamma affärer, säger Magnus Håkansson, vd och koncernchef för RNB, i en kommentar.
Vändning gav nytt retailfokus
Wellstreet hoppas för sin del på att få "tillgång till substantiell detaljhandelskompetens och tillgång till en retailverksamhet att pilottesta idéer på". Detta för att kunna testa hur väl nya digitala retailidéer fungerar i praktiken"
- Den plattform som RNB erbjuder för att testa nya koncept tillsammans med vår metodik, kraft och kreativitet som affärsutvecklare skapar goda förutsättningar för värdeskapande. RNB har genomgått en vändning och levererat tydliga resultatförbättringar och satsar nu helhjärtat på den transformation som behövs i ett nytt, krävande retaillandskap. Det ska bli stimulerande och spännande att jobba tillsammans med RNB-ledningen, säger Mikael Wintzell, medgrundare och vd för Wellstreet.
RNB äger och driver bland annat Brothers, Man of a Kind och Polarn O. Pyret, samt sedan en tid tillbaka e-handelsföretaget Frontmen.