Ni kanske minns den spännande resan från studentrum till 15 miljoner i omsättning. Vi pratar förstås om Proteinbolagets framgångssaga där Adam Gillberg och Mårten Åkeson lyckats ta en bit av kosttillskottskakan inom svensk e-handel.
Nu meddelar Proteinbolaget, med säte i Karlskoga, att man stängt sin fysiska butik. Förra sommaren ska man ha separerat butiken och e-handeln i samband med att man utökade lagret. Den fysiska butiken ska tydligen inte varit lönsam när lagret, e-handelns hjärta, flyttade bort.
En annan bidragande orsak ska vara att kunderna helt enkelt valde ett ombud före butiken.
- Kunderna beställde online och hämtade ut varorna 10 meter ifrån butiken hos ett serviceställe. De var smidigare för kunden att köpa hemma online istället för att besöka vår butik, säger Mårten Åkeson, medgrundare och försäljningschef.
Butiker försvinner från staden
När man tog beslutet att stänga butiken som från början låg i anslutning till lagret funderade man först på någon form av omnikanal. Men efter lite funderingar blev det till slut en klassisk lagershop.
- Tankarna gick i omnikanal först. Men vi tänkte sedan om. Allt fler stora butiker försvinner från centrum och placerar sig utanför staden. Så det känns inte som att det är något ovanligt idag för kunderna att åka utanför stan för att handla sina varor, säger Mårten Åkeson.
Den nya lagershopen med fönster till lagret
"Mycket tid utan avkastning"
En traditionell fysisk butik sägs samtidigt kräva en hel del jobb.
- Det är väldigt mycket jobb med en butik. I en liten stad som Karlskoga blir det inte lönsamt. Vi måste ha personal, frakta varor ut till butiken från huvudlagret och se till så att butiken har samma priser och kampanjer som online, vilket tog mycket tid utan avkastning.
Nu har man alltså slagit upp portarna till en ny och fräsch lagershop i direkt anslutning till det nya lagret utanför Karlskoga. Detta ska vara mer lönsamt då allt är samlat på ett ställe.
- Kan vi ha all personal under samma tak så kan vi effektivisera vårt arbete. Vi slipper köra ut varor till butiken samtidigt som vi kan erbjuda kunderna hela vårt sortiment med samma priser och kampanjer.
100 procent på nätet
Proteinbolagets nya lagershop har varit öppen i en vecka och man ska redan ha fått en "väldigt bra respons" ifrån kunderna.
E-handelsföretaget säger sig nu övergett tankarna på traditionella butiker och omnikanal för att istället satsa helt på nätet.
- Vi har valt att satsa 100 procent på vår online-försäljning istället för butiker. Det känns som att det är ett steg i rätt riktning för oss just nu. Att öppna butik kan komma att bli aktuellt senare igen eventuellt via franchise, säger Mårten Åkeson.