Med mer eller mindre ständiga ökningar hos nätaktörer som Mat.se och Mathem, och flitiga e-handelssatsningar hos kedjor som ICA och Coop, kommer det knappast som en överraskning att e-handeln med mat ökar. Och precis som de senaste kvartalen, är det nu lösplocket som ökar mest. Åtminstone enligt Svensk Digital Handels rapport D-food Index, som presenteras i dag.
LÄS ÄVEN: Ica öppnar darkstores?
Enligt den ökade e-handeln med lösplock, det vill säga när kunden själv väljer ut vilka varor hon eller han vill ha, med 38 procent under 2017. Särskilt bra gick det under det handelstunga fjärde kvartalet, då ökningen kom upp i 42 procent.
Backar med 8 procent för helåret
För de färdiga middagskassarna, där kunden får en påse med ingredienser till ett antal förbestämda rätter, ser det däremot fortsatt mörkt ut. Den varianten ökar inte alls, utan backar tvärtom med åtta procent för helåret och sju procent för det fjärde kvartalet.
- Det fjärde kvartalet är höjdpunkten på handelsåret och kulminerar för dagligvaruhandlarna med jul och nyår. Särskilt julhandeln omgärdas av vanor, alltifrån vad som ska stå på julbordet till var man handlar varorna någonstans. Att vi nu ser årets starkaste tillväxttakt just under det fjärde kvartalet är talande för den förändring som har skett och visar att konsumenterna tagit näthandeln till sig, säger Malin Winbom, tf vd på Svensk Digital Handel, i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: Lösplocket tar över - nu går middagskassarna back
Räknar man ihop ett snitt för alla e-handlade matkassar hamnar ökningen på 19 procent för helåret och 23 procent under det fjärde kvartalet. Det innebär att prognosen för året, som förutsåg en ökning på 30 procent, alltså inte blev verklighet.
"Finns fortfarande enorm potential"
Men trots den svaga utvecklingen för färdiga middagskassar ser Malin Winbom fortsatt ljust på framtiden för nätmaten.
- När det kommer till 2018 tror jag att vi kommer att få se en fortsatt stark e-handelstillväxt. Det finns fortfarande en enorm tillväxtpotential i nya konsumenter men även i att redan digitala konsumenter flyttar över en större del av sin livsmedelskonsumtion till nätet.
Rapporten D-food Index ger varje år ut statistik över utvecklingen inom livsmedelsbranschen på nätet. Siffrorna ovan är baserade på försäljningsdata från Bergendahls, Coop, Delitea, Familyfood, Hemköp, ICA, Linas Matkasse, Mat och Ro, Mat.se, Mathem, Matkomfort, Middagsfrid, Willys och Årstiderna.