Prisjämförelsetjänsten Prisjakt har fällts för vilseledande reklam. Företagets funktion Dagens Deals, som lanserades 2015, har gjort att man hamnat i trubbel hos Reklamombudsmannen. Det är en privatperson som har anmält reklamen.
- Enligt anmälaren är det vilseledande att den som går in på Prisjakt.nu och klickar på ett erbjudande på "dagens deals" inte slussas till rätt produkt. Felet som uppstår är att det nästan aldrig stämmer vad det är som marknadsförs och vad för vara som syns när man klickar vidare till sidan, skriver RO om anmälan.
Dagens Deal är den funktion hos Prisjakt som listar de hetaste erbjudandena hos Sveriges e-handlare just nu. Jämförelsetjänsten tittar på priset över tid och om den ser ett stort prisfall så listas produkten i fråga som Dagens Deal.
LÄS ÄVEN: Prisjakt lanserar Dagens Deals
Problemet uppstår när det blir fel i e-handlarnas produktlistor, som delas med Prisjakt, och en produkt identifieras som en annan. Om den felaktiga produkten då har ett mycket lägre pris hamnar den med stor sannolikhet bland Dagens Deal.
Det är detta som har hänt anmälaren som såg en klocka, som vanligtvis kostar 3000 kronor, för 459 kronor i Dagens Deals. När personen i fråga klickade sig vidare till e-handlaren som sålde den för det priset så visade det sig vara ett armband, inte en klocka.
- Då man klickar på länken som leder konsumenten till klockans produktsida hos återförsäljaren Watchia länkas man istället till en produktsida för ett armband till klockan som avses i annonsen på Prisjakt.nu. Armbandet säljs för 459 kronor, skriver RO.
Prisjakts försvarar sig med att de hanterar i snitt 2 000 000 nya unika priser varje dag och att de inte har för avsikt att vilseleda konsumenterna.
- Annonsörens värdeord är transparens, kompetens och acceptans. Tjänsterna bygger på trovärdighet och annonsören tjänar ingenting på att leda konsumenter till fel produkt – snarare tvärt om. Annonsören vill alltid ha konsumentens bästa i fokus och bygger tjänsten därefter, återger RO Prisjakts yttrande.
Jämförelsetjänsten lyfter också det faktum att konsumenterna erbjuds ett verktyg på sajten för att anmäla när det blir fel. Reklamombudsmannen fäller dock Prisjakt för vilseledande reklam.
- Reklamombudsmannen finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar reklamen som att återförsäljaren säljer den marknadsförda klockan för 459 kronor. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler. Enligt artikel 24 i ICC:s regler är en rättelse i efterhand i och för sig önskvärd om marknadskommunikationen strider mot reglerna, men det medför inte att överträdelsen blir försvarlig, skriver Reklamombudsmannen.