Efter att ha samlat ihop ett utbud med över 120 varumärken, var Zalando i slutet av förra veckan redo att gå live med sin nya beauty-satsning. Den snabbväxande modehandlaren har levererat rapport efter rapport med positiva försäljningsresultat, och i oktober stod det klart att e-handlarens sortiment skulle byggas ut med en skönhetsavdelning.
LÄS ÄVEN: Zalando storsatsar på skönhetsprodukter
Får fysisk butik i Berlin
Avdelningen har kort och gott fått namnet Beauty, och nu är den alltså på plats - åtminstone i Tyskland.
- På sidan för Beauty erbjuds en komplett shoppingupplevelse där man kan få skönhetstips för hela sin look. Satsningen lanseras initialt i Tyskland, där den även kompletteras av en fysisk butik i juni, skriver en representant för företaget i ett mejl till Ehandel.se.
Hittills uppges sortimentet på Zalando Beauty bestå av omkring 4 000 produkter, som alla är anpassade för kvinnor. Sidan kommer att kompletteras med produkter för män i höst eller vinter, skriver Zalando på sin sajt.
Fri leverans och returer
Det nuvarande sortimentet består både av produkter från vanliga märken som L’Oreal och Maybelline, men också av märken som Hylamide och Nugg, som inte ska ha funnits tillgängliga på den tyska marknaden tidigare. Precis som resten av Zalando ska Zalando Beauty erbjuda sina kunder både fri leverans och fria returer.
Zalandos fysiska butik öppnar i stadsdelen Mitte i Berlin i juni 2018. Butiken kommer enligt företaget att ge kunderna möjlighet till tips och råd från företagets anställda skönhetsexperter.