Som Ehandel.se kunnat berätta under förmiddagen har paketanstormninigen hos landets postombud efter Black Friday inte varit helt lätt att hantera för alla. Dessutom har PostNord haft 34 procent fler paket att hantera under årets Black Friday jämfört med i fjol.
En stor del i problemet har varit att folk som beställt saker på nätet sedan inte hämtar ut sina paket när de väl kommer till postombudet. Eftersom de gamla paketen ligger kvar får ombuden svårt att få plats med nya paket som kommer in dagligen.
På PostNord är man väl medvetna om det problemet och sedan förra veckan har man satt in extra åtgärder.
- Vi skickar ut extra sms-aviseringar. Det började vi med förra veckan och vi kör på fram till jul, säger Maria Ibsén, pressekreterare på PostNord.
Det innebär att den som inte hämtar sitt paket får täta påminnelser om att det är dags att göra det.
PostNord har även, precis som förra året, gått ut och varnat ombuden för det som komma skall.
- Vi har en kontinuerlig dialog med ombuden och har varit ute och aviserat att nu kommer det mycket paket för att ge dem en chans att bemanna upp.
Och på PostNord har man hittills inte hört att det skulle ha varit så stora problem att något ombud inte kunnat ta emot fler paket.
- Det är ju väldigt mycket paket i rörelse, men jag har inte hört att det skulle vara nån form av krisläge någonstans, men ombuden är beredda. De flesta har varit med ett på år, så dom vet, säger Maria Ibsén.