ANNONS

PostNord svarar pÄ kritiken mot kapacitetstillÀgget

PostNord svarar pÄ kritiken mot kapacitetstillÀgget
Carl-Anders Keller

PostNords försÀljningschef Carl-Anders Keller svarar pÄ Jörgen Bödmars debattinlÀgg gÀllande fraktbolagets nya kapacitetstillÀgg.

ANNONS

LÄS FÖRST: PostNords tillĂ€gg Ă€r reaktivt och ingen riktig lösning

Jörgen Bödmar har helt rÀtt i att det hÀr Àr en utmaning som vi som sysslar med e-handel behöver lösa tillsammans, sÄ att slutkunderna ska fÄ det de vill ha i rÀtt tid och till rÀtt plats. Den ökning vi har sett under de senaste Ären kommer att fortsÀtta. Den senaste e-barometern rapporterar en e-handelsökning pÄ 14 procent, för kvartal tvÄ i Är, och Svensk Handel spÄr att e-handeln kan utgöra upp till 33 procent av all handel om sju Är.

Branschen stÄr inför utmaningar. Det Àr spÀnnande, men det handlar likvÀl om utmaningar. Att till exempel prognostisera vad och nÀr kunderna tÀnker shoppa kan vara knepigt, nÄgot som förra Ärets Black Friday tydligt visade. Men prognoserna Àr ÀndÄ grunden för den planering som bÄde e-handlare och distributörer gör. Vi behöver utveckla dem tillsammans, förvÀnta oss det ovÀntade och ta höjd för det.

Aldrig funnits nÄgon fri frakt

Packa bilar pÄ smartast möjliga sÀtt, planera rutter och optimera förpackningar Àr andra omrÄden för att effektivisera hanteringen. Börja jobba med framtidens leveranslösningar redan i dag Àr ett tredje. DÀrtill finns givetvis fler omrÄden, en del som Jörgen Bödmar nÀmner och andra som kanske ingen av oss tÀnkt pÄ Àn, dÀr alla i branschen tillsammans mÄste tÀnka utanför boxen, eller göra boxen större.

En stor del av leveranskedjan idag bygger pĂ„ landsvĂ€gstransporter, som Ă€r en Ă€ndlig resurs. Antalet lastbilar Ă€r begrĂ€nsat, liksom antalet personer som kan köra dem. Chaufförsbristen Ă€r ett faktum redan nu, och Transportfackens Yrkes- och ArbetsmiljönĂ€mnd berĂ€knar att den kommer att bli vĂ€rre. NĂ€r mĂ„nga vill köpa transporter stiger priserna, precis som pĂ„ vilken vara som helst. Det har aldrig funnits nĂ„gon ”fri frakt”, det finns alltid nĂ„gon som betalar för att fĂ„ en vara transporterad.

Vi Àr öppna för nya förslag

Perioden mellan Black Friday och nyÄr Àr som vi alla vet en hektisk tid för bÄde e-handlare och distributörer. Varje Är flyttar en större andel av julhandeln ut pÄ nÀtet, och Black Friday Àr inte lÀngre EN readag utan strÀcker sig ofta över en helg eller till och med en hel vecka och har blivit startskottet för hela julhandeln. Stora volymer ska pÄ kort tid passera genom ett system med mÄnga delprocesser.

Ingen affĂ€rsverksamhet kan dimensioneras utifrĂ„n extrem högsĂ€song. Det gĂ€ller att hitta balansen mellan ett ”normallĂ€ge” och förmĂ„gan att hantera bĂ„de toppar och dalar i efterfrĂ„gan. KapacitetstillĂ€gget, som införs under perioden 15 november – 31 december, Ă€r ett sĂ€tt att göra det pĂ„. Jag och mina kollegor Ă€r öppna för nya förslag och initiativ för att hantera det annorlunda nĂ€sta högsĂ€song.

carl-anders.keller