Den senaste tiden har bland annat en PTS-rapport och diverse privatpersoner tyckt att PostNords posthantering lämnar mer att önska. Senast den här veckan fick logistikleverantören kritik för att ha lagt ner en reklamation. Men oftast har det handlat om brev och paket som kommit fram för sent eller inte kommit fram alls.
100 procent av breven delades ut
I ett färskt blogginlägg med rubriken "Kvaliteten går åt rätt håll" ger nu PostNord sin version av saken.
- Vi är de första att beklaga att våra kunder har drabbats. Det är dock viktigt att komma ihåg att PostNord har tagit till krafttag för att rätta till de här bristerna, skriver företaget om kritiken.
Men enligt PostNord inträffar postproblemen betydligt mer sällan än man kanske skulle kunna tro. En undersökning av 27 245 omärkta brev som gjorts av en utomstående aktör, TNS Global/Sifo, visar att 91,3 procent av alla förstaklassbrev i juni delades ut dagen efter. Efter tre dagar var 99,6 procent av breven utdelade och efter fem dagar hade alla brev kommit fram. Under juli månad var motsvarande siffror 92,4 procent, 99,7 procent och återigen 100 procent efter fem dagar.
- Annorlunda uttryckt, statistiskt sett krävs det att du skickar 385 brev en månad för att ett brev ska delas ut så sent som fyra eller fem dagar efter inlämning, konstaterar bolaget.
Vad gäller kundsynpunkterna på pakethanteringen tar PostNord upp att de endast uppgår till 51 stycken om dagen trots att företaget under samma tid hanterar drygt 332 223 paket, vilket motsvarar 0,015 procent. Dessutom görs 237 reklamationer, 0,07 procent, per dag.
Problem med försändelser från utlandet
När det trots allt blir fel beror det enligt PostNord ofta på att tjänster och villkor blandats ihop när paket skickas till Sverige från utlandet. Paket som ska till ett företag ska levereras vid mottagarens dörr och leveranser till privatpersoner ska gå till ett ombud, men om avsändaren valt “fel” tjänst kan det också bli “fel” vid leveransen.
När det handlar om företagsleveranserna från utlandet säger sig PostNord helt enkelt följa det internationella regelverk som finns på området, men logistikleverantören planerar att förtydliga informationen till privatpersoner så att slutkunderna vet vad de kan förvänta sig när de beställer från utlandet.
- När det blir fel är det vanligen vid leveranser av dessa privatadresserade paket från utlandet som går i företagspaketflödet som en del av våra chaufförer tyvärr brister, vilket inte är acceptabelt och något som vi beklagar.