Fraktjätten PostNord meddelar idag att de ansöker om att bli en digital brevlåda som ska få anslutas till myndighetstjänsten “Mina meddelanden”. Tanken är inte att endast ta emot digital post, något som ju ironiskt nog biter fraktbolaget i brev-svansen och som ofta belastar företaget negativt. Tanken är att utöver digital post även erbjuda en hel del tjänster kopplade till e-handel.
- Som ett komplement till kärnaffären och för att verkligen underlätta vardagen för mottagarna skapar vi nu en digital miljö där man kan hantera sina digitala brev men också all kommunikation som har med e-handel att göra så som kvitton, rabatter och fakturor, säger Charlotte Svensson, chef för affärsområdet Communication Services, i ett pressmeddelande.
"Fysiska erbjudandet uppskattat av många"
PostNord förklarar att man med den nya tjänsten kommer att kunna välja hur man ska ta emot sin kommunikation, om det så är fysiskt eller digitalt.
- Med den digitala brevlådan säkerställer vi att PostNord har ett konkurrenskraftigt digitalt erbjudande samtidigt som vi med det fysiska brevet säkerställer det fysiska erbjudandet som fortsatt är uppskattat av många, skriver PostNord.
"Stolta över att ha samhällsuppdraget"
Den nya digitala brevlådan förväntas lanseras till hösten och för att trösta dem som gillar analog post så meddelar PostNord att de fortsatt tycker om att dela ut fysiska brev.
- Vi är stolta över att ha samhällsuppdraget att varje vardag dela ut post till alla hushåll och företag i hela Sverige. Det vill vi fortsätta med även i framtiden men för att utföra uppdraget på ett relevant sätt måste vi också kunna erbjuda de mottagare som hellre vill ha breven digitalt ett alternativ, säger Charlotte Svensson.