De senaste dagarna har Svenska Dagbladet avslöjat att miljontals brev kan ha försvunnit bara under 2016 - men att PostNord själva försökt lägga locket på, genom att vägra lämna ut uppgifterna. Först efter en sekretessprövning kunde tidningen få ut dokumenten från Post- och Telestyrelsen, PTS.
"Kvaliteten har återställts"
Trots att företaget den senaste tiden brottats med stora ekonomiska problem, gick styrelseordföranden för PostNord Sverige, Jens Moberg, i måndags ut i en debattartikel och deklarerade att företaget har koll på läget. Under rubriken "PostNord på rätt väg när det gäller kvaliteten", skrev Moberg om hur man nu börjar få rätsida på problemen.
- När det gäller kvaliteten i Sverige så var den under 2015 och början på 2016 inte tillräckligt bra. Detta berodde främst på att det gjordes stora produktionsomläggningar med bland annat övergång till maskinell sortering av brev vilket inte till alla delar fungerade. Vi var inte tillräckligt snabba med att identifiera och åtgärda bristerna, erkände han i debattartikeln och fortsatte:
- Detta är nu gjort och vi har samtidigt introducerat det vi kallar PostNord Lyssnar, vilket är en kontinuerlig bevakning och uppföljning hos våra kunder och mottagare inte bara av den formella, tekniska kvaliteten utan av kundens upplevda kvalitet, det vill säga kundupplevelsen. Resultaten visar att våra omfattande åtgärder har haft effekt. Kvaliteten har återställts.
Kraftigt kvalitetstapp i april
Igår eftermiddag kunde Svenska Dagbladet dock redovisa färska siffror som tyder på att Jens Mobergs bild inte stämmer.
Så sent som i april ska den så kallade SWEX-mätningen, som visar hur stor del av förstaklassbreven som kommer fram påföljande dag, sjunkigt till 88,97 procent. Det kan jämföras med de 94 procent som i många år varit företagets egen målsättning, eller de 92,7 procent som man uppnådde i april 2016.
Kvalitetsraset fick flera tunga post-profiler att avfärda den positiva bild som företaget själva försöker ge av kvaliteten i verksamheten.
- Att man inte når upp till sina egna mål är ett bevis på att PostNord inte är tillbaka på vad som kan anses vara en rimlig kvalitetsnivå, sa exempelvis Sten Selander, chef på PTS postavdelning.
Erika Ahlqvist, chef för Distribution PostNord Sverige och Jimmy Holmström, tf chef för Terminal PostNord Sverige, ansåg båda att PostNords kvalitet gjort en “dykning” i april.
Terrorattacken bland orsakerna till dyket
PostNord har valt att kommentera kritiken i en längre kommentar på sin hemsida. Där redogörs för flera orsaker som företaget menar ligger bakom försämringen i april månad.
Terrorattacken i Stockholm, banarbeten på tågspåren, tekniska problem och installation av nya maskiner på en av anläggningarna, är några av de händelser som PostNord menar påverkat resultatet negativt.
- I april hanterade vi ovanpå allt rekordmånga brev och paket per arbetsdag. Det är på många sätt ett angenämt problem – vi gillar när svenskarna skickar mycket – som tyvärr ändå får negativa effekter, sammanfattar företaget situationen.
PostNord har inte ytterligare velat kommentera kritiken till Ehandel.se.