ANNONS

PostNord om sommarkritiken: "En omöjlig ekvation för oss"

PostNord om sommarkritiken: "En omöjlig ekvation för oss"
PostNord kämpar vidare med kvalitetsarbetet

Avhoppande vikarier, hög sjukfrånvaro och obefintliga marginaler när något går fel, är några av anledningarna till den sviktande kvalitén.

ANNONS

PostNords kvalitetsproblem har diskuterats flitigt under sommaren, och media har rapporterat om uteblivna leveranser, potentiella lagbrott och - nu senast - oro från ansvarig minister.

Under gårdagskvällen ska PostNord Sveriges VD Anders Holm ha diskuterat saken i SVT, och nu väljer PostNord att i ett uttalande på sin sajt kommentera kritiken ytterligare. Enligt bolaget har personalen “jobbat hårt internt” med att komma tillrätta med kvalitetsproblemen.

- Tyvärr har vi ännu inte nått så långt som vi önskar. Skälen till detta är flera och vi kommer att göra allt som står i vår makt för att komma tillrätta med kvaliteten och återvinna förtroendet från allmänheten och våra kunder, skriver PostNord.

"Påverkas starkt av väder och vind"

Uttalandet fortsätter:

- Det är dock inte bara hur väl vi arbetar med kvaliteten som avgör kvalitetsutfallet. Vi är beroende av tåg- och flygtransporter för att verksamheten ska fungera och vår verksamhet är också, precis som många andra, känslig för tekniska störningar. Dessutom påverkas vi starkt av väder och vind.

Men det huvudsakliga problemet uppges vara det vanliga: Ökad digitalisering leder till färre skickade brev, vilket i sin tur leder till svårigheter till att få ihop ekonomin eftersom PostNord enligt lag inte kan höja brevportot.

- Detta sammantaget blir en omöjlig ekvation för oss och enda sättet att möta det är att effektivisera organisationen så mycket som möjligt. Det gör att vi idag inte har några marginaler att ta till när något går fel. Är någon sjuk måste vi ringa in en vikarie, vi har ingen som sitter och väntar på att bli inkallad. Går en lastbil sönder måste vi låna in en annan, vi har ingen som står och väntar i garaget. Allt detta gör verksamheten mer känslig och leder lätt till förseningar när något inte går precis som planerat.

Extra hög sjukfrånvaro i år

Sommaren är enligt PostNord en extra tuff period eftersom den ordinarie personalen har semester, samtidigt som det inte är helt lätt att få in vikarier. Och de vikarier som företaget trots allt får in hoppar inte sällan av med kort varsel. Därför hade PostNord i år rekryterat extra många sommarvikarier, vilket alltså ändå inte har varit tillräckligt.

- Sena avhopp i kombination med akut hög sjukfrånvaro har, särskilt i år, fått som resultat att vi blivit oförutsett underbemannade.

PostNord medger att en del utdelningsslingor har fått hoppas över i sommar med anledning av den otillräckliga bemanningen, men att företagets ambition har varit att samma mottagare inte ska drabbas flera dagar i rad.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se