Alla e-handlare som använder sig av någon av PostNords B2B-produkter kan behöva göra sig beredda på höjda priser från och med januari. Detta enligt uppgifter i Facebookgruppen Svensk E-handel.
Flera gruppmedlemmarna har oberoende av varandra fått uppgifter om att PostNords samtliga B2B-produkter kommer att få höjda priser efter årsskiftet. Det talas om en höjning på 4,3 procent, som ska införas “utan undantag eller förhandlingsutrymme” till alla berörda företagskunder.
Nya pris- och villkorsändringar i januari
Anledningen skulle enligt uppgift vara att lönsamheten behöver säkerställas, vilket i sin tur uppges bero på att PostNord behöver bygga fler terminaler i takt med att paketmängderna ökar.
PostNord vill varken kommentera hur stora prishöjningarna blir eller varför de genomförs. Att priserna kommer att ändras står dock klart.
- Vi genomför pris- och villkorsändringar den 1 januari. Hur förändringarna ser ut och vilka tjänster som berörs presenteras på vår webbplats den 1 december, skriver PostNords presskontakt Anne Källgren Jiremar i ett mail till Ehandel.se.
Krav på leverans dagen efter tas bort
I dag meddelar PostNord också att Sveriges regering har tagit beslut om en ny postförordning. Den innebär bland annat att PostNords krav på att 85 procent av breven ska delas ut dagen efter att de har skickats, ändras till att 95 procent ska komma fram senast efter två arbetsdagar.
Företagskunder kommer dock att även i fortsättningen kunna köpa till en förstaklasstjänst som innebär att breven kommer fram dagen efter.