PostNord redovisar en förlust på 337 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2015, vilket kan jämföras med förlusten på 80 miljoner kronor motsvarande period föregående år. Samtidigt sjönk omsättningen från 10,6 miljarder till 10,4 miljarder kronor.
PostNord konstaterar också att e-handeln slog rekord inför julen och att företagets B2C paketvolymer ökade med 17 procent under kvartalet. Samtidigt fortsätter brevvolymerna att minska, framför allt i Danmark.
– Logistikmarknaden är hårt konkurrensutsatt, vilket kräver fortsatt stort fokus på kostnadseffektivitet. Omställningar genomförs med oförminskad styrka i hela verksamheten för att säkerställa den långsiktiga lönsamheten och konkurrenskraften, säger Håkan Ericsson, VD och koncernchef för PostNord.
Fortsatt fokus på e-handeln
Brevvolymerna har pekat neråt under flera års tid för PostNord som i takt med detta ökat sitt fokus på e-handeln med nya tjänster. Företagets logistikverksamheten fortsätter också att visa tillväxt och paketvolymerna ökade med 8 procent under det fjärde kvartalet och 10 procent för helåret.
– Cirka en tredjedel av nya avtal är inom e-handelssegmentet. Vi har under kvartalet även tecknat ett antal nya betydande avtal inom framförallt tyngre logistik, säger Håkan Ericsson.
PostNord har tidigare även meddelat att de nu satsar på e-handel och tillhörande API:er (gränssnitt) som ska förenkla för nätbutiker och deras kundtjänst. Något som bland annat innebär att e-handlare som använder sig av PostNord kommer att kunna ändra försändelseinformation i realtid, samt göra det möjligt att snabbare stoppa paket vid misstänkta bedrägeriförsök.