ANNONS

PostNord avslöjar kryphålen kring den nya Kinaavgiften

PostNord avslöjar kryphålen kring den nya Kinaavgiften
Snart ett minne blott?

"Gåvor" och Luxemburg.

ANNONS

En avgift på 75 kronor plus moms på varans värde. Ja, i dag fick svenska folket PostNords besked om vad som framöver kommer att gälla för den som vill e-handla från till exempel Kina.

LÄS ÄVEN: PostNords nya Kinaavgift blir 75 kronor

Nu kan vi dock meddela att det nya upplägget i regel inte kommer att gälla för paket som är märkta som "gåvor". 

- Allt annat kommer att skickas vidare till ett tullager som ska ligga på ett behändigt transportavstånd från Arlanda. Där kommer de att registreras, vilket inledningsvis kommer att ske manuellt. Efter ungefär tre månader räknar vi med att ha en teknisk lösning på plats, berättar PostNords kommunikationsdirektör på PostNord, för Ehandel.se.

Får 14 dagar på sig att betala 

När paketet väl har registrerats kommer PostNord att skicka ut en avisering till mottagaren som får 14 dagar på sig att betala in avgiften plus moms på varan. Först då skickas paketet ut till mottagaren.

Om ingen inbetalning sker inom de 14 dagarna kommer PostNord att returnera paketet.

- Men i början kommer vi att hålla paketen något längre så att folk får en chans att hinna med att betala in.

En chans att vänja sig, helt enkelt?

- Ja, precis.

Även om PostNord menar att volymerna av så kallade Kinapaket kommer att sjunka när de nya reglerna införs den 1 mars, räknar företaget med att systemet kommer att kräva en del resurser från PostNords sida.

Kommer ni att behöva nyanställa?

- Ja, sannolikt. Men i första hand kommer vi att titta på att hyra in personal från bemanningsföretag, helt enkelt för att få en mer flexibel lösning. Vi räknar med att volymerna kommer att vara ganska höga nu i början, men att de sedan kommer att sjunka ganska kraftigt.

Kan inte kontrollera innehåll

Oärliga handlare, som exempelvis anger att paketet är en gåva, kommer alltså inte att fångas upp i den nya spärren. Om avsändaren anger ett värde på till exempel en dollar, kommer däremot mottagaren att få betala 75 kronor plus moms på en dollar, även om värdet på varan kanske i verkligheten är högre.

- Vi har ingen möjlighet att ifrågasätta märkningen, eller att öppna paketen för att titta vad som är i dem. Det är det bara Tullverket som kan göra. Det som står på paketet måste vi hantera som korrekt information.

Kan ni skicka paketet via tullen så att de kan dubbelkolla ifall något verkar konstigt?

- Ja, vi har Tullverket på plats på Arlanda så om vi misstänker att det uppgivna värdet inte är korrekt kan vi be en tulltjänsteman att göra en kontroll. Men med tanke på hur stora volymer det rör sig om så får det vara uppenbart att det är något som är konstigt för att vi ska kolla.

Kan ta vägen via Luxemburg

Thomas Backteman menar att det är svårt att uppskatta exakt hur mycket färre paket som kommer att komma in från Kina när mottagaren får betala 75 kronor i administrationsavgift. Han beskriver det dock inte som en omöjlighet att volymerna hamnar under de danska, vilket skulle innebära att ungefär tre fjärdedelar av paketen försvinner.

Sverige är enligt Thomas Backteman det enda landet i EU som tar ut moms från första kronan. Han tror därför att paketen från Kina kommer att hitta andra vägar till Sverige, förslagsvis via EU-länder med låg eller ingen moms, som till exempel Luxemburg. Därifrån kan de sedan skickas vidare till Sverige utan att några avgifter tillkommer.

- Jag har hört ryktesvägen att det är på gång, men det är inget vi har sett än. Men det kommer säkert, säger han, och fortsätter:

- Och det är ju ingenting vi kan göra något åt i så fall.

Returnerar med båt till Kina

Den som har beställt till exempel tio varor från Wish får i regel dem i tio olika paket, och att betala 750 kronor för att få ut dem är kanske alla inte så intresserade av att göra.

Eftersom en hel del varor redan har beställts och är på väg till Sverige, räknar PostNord med att särskilt i början få ta hand om en hel del paket som ska tillbaka till Kina.

- Vi skickar returerna med båt. Vi har ingen skyldighet att skicka dem hela vägen tillbaka till avsändaren, utan det räcker att de kommer till landet Kina. Sedan får den kinesiska posten ta över, avslutar Thomas Backteman.

UPPDATERING: I artikeln stod det tidigare att paket som har skickats med rekommenderad post, alternativt med expressfrakt, inte omfattas av det nya systemet. Detta stämmer inte enligt nya uppgifter från PostNord. 

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap