Nyligen meddelade PostNord att julhandeln på nätet väntas öka med 14 procent i år, jämfört med förra året. Det innebär enligt postföretaget att var tredje klapp kommer att handlas online, vilket förstås kommer att kräva en hel del logistiska insatser från PostNords sida.
Vi vet sedan tidigare att lördagsleveranser kommer att bli en av årets metoder för att klara kraftansträningen, men den åtgärden ensam, räcker inte.
LÄS ÄVEN: PostNords hemliga julvapen - hemleverans på lördagar
“Helårsprognos på 17 procent”
Nu ska även 2800 extra medarbetare anställas för att klara hanteringen av de “rekordstora e-handelsvolymerna”
- Att köpa julklappar på nätet är både smidigt och roligt. Den kraftigt ökande e-handeln med en helårsprognos på 17 procent innebär att vi sett tidigare års julvolymer redan i september. Tillsammans med våra kunder har vi förberett oss under hela året för att möta de snabba omställningar som volymökningarna innebär, säger Anders Holm, chef för PostNord Sverige, i ett pressmeddelande.
Sorterar paket på söndagar
Dessutom kommer PostNord att förstärka sin kundservice och hålla extra öppet under julen. De kommer även att sortera paket på söndagar, sätta in extra transporter och förstärka flygtrafiken. Dessutom ska lördagsleveranserna omfatta både leveranser till ombud och hemleveranser, åtminstone i storstäderna.
- De kraftigt ökande e-handelsvolymerna innebär en stor men rolig utmaning för oss. Det krävs ordning och reda i hela leveranskedjan, från när våra kunder lämnar in sina volymer, genom våra terminaler till utlämning hos mottagarna. Nu blir det ännu viktigare än normalt att alla delar i kedjan fungerar som överenskommet och att vi tillsammans skärper rutiner och processer för att säkra att de rekordstora volymerna levereras som de ska, fortsätter Anders Holm.
Vill ha tydliga volymprognoser
Dessutom påminner PostNord om att företag som vill ha sina paket levererade till kunderna kan göra flera saker för att underlätta postens arbete. Bland annat kan de lämna in försändelserna tidigt på dagen, enbart lämna in sorterade sändningar och ge tydliga prognoser för sina volymer.
Totalt väntas julhandeln på nätet att omsätta 6,4 miljarder kronor, vilket är en ökning med nästan 1 miljard sedan julen 2016.