ANNONS

"Pop up-butiker är ett bra sätt att möta kunderna"

"Pop up-butiker är ett bra sätt att möta kunderna"
Maria Richardsson

Nordic Design Collective tänker möta julhandeln med pop up-butiker i Stockholm och Malmö, och gör dessutom ett nedslag på modemässan ModeLive i Malmö i helgen.

ANNONS

Nu till helgen, den 24-25 oktober, arrangeras ModeLive i Malmö. Det är en mode- och skönhetsmässa där nätbutiken Nordic Design Collective ska anordna en pop up-butik. Förhoppningen från företagets sida är att det ska nå ut till nya kunder genom att synas i ett nytt sammanhang.

- Jag har nyligen flyttat både mig själv och företaget från Stockholm till Malmö och det här är en väldigt spännande region. När vi blev tillfrågade om att vara med på ModeLive tackade vi ja. Det är ett bra tillfälle att visa upp oss och att träffa en ny målgrupp. Tidigare har vi mest funnits inom inredning, nu tittar vi på mode också, säger Maria Richardsson, som är företagets grundare och VD.

Väljer centrala lägen

Och pop up-butiken på ModeLive är inte den enda som Maria Richardsson har inskriven i kalendern. Det är även klart att hon ska upprepa förra årets satsning med pop up-butik i Stockholm när julhandeln sätter igång. Den här gången kommer butiken dock att placeras i en galleria i centrum, istället för i köpcentret Nacka Forum.

- För att göra ett bra jobb måste man förstå kunden och det är ett intressant sätt att träffa kunderna på. Som e-handlare är det lätt att fastna bakom sina skärmar. Vi vill så gärna tro att alla är på nätet men så ser det ju inte ut.

Dessutom finns det planer på att för första gången genomföra en liknande satsning i Malmö.

- Det är inte klart till 110 procent ännu, men jag hoppas att vi skriver på kontraktet den här veckan, säger Maria Richardsson.

Ska ni annars utveckla förra årets koncept på något sätt?

- Vi kände att förra årets fem månader var lite väl långt. Och sen var det ju läget på butiken. Det finns både fördelar och nackdelar med att vara i ett köpcentrum. Vi var inte riktigt nöjda med den placeringen så vi satsar på mer centrala lägen i år.

Rätt formgivare på rätt plats

När Nordic Design Collective medverkar vid ModeLive i helgen blir det med fokus på skånska och danska formgivare, medan julens Stockholmsprojekt har sin grund i att ett antal formgivare från trakten tog initiativ till en pop up-butik .

Vill folk helst handla av formgivare från trakten där de bor?

- Ja, jag tycker mig märka att det är en faktor. Inte den enda faktorn men det bidrar. Eller snarare att det generellt har blivit viktigare att känna att det finns en person bakom produkten som man kan relatera till. Konsumenterna är oftast väldigt medvetna.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se