Jag har misslyckats med mitt plattformsbyte. Det är väldigt svĂ¥rt att kasta in handduken och erkänna att man har misslyckats. Och det är ännu svĂ¥rare att göra det publikt. Min tanke, nu när jag väljer att prata om det, är att andra smĂ¥företagare förhoppningsvis inte gör samma fel som jag gjorde.
Omsättningen sjönk med 70 procent
Vi valde en kombination av systemen Magento 2 (plattform), Microsoft NAV (affärssystem) och PIMCore (produkthantering). Företaget som jag valde att jobba med sĂ¥g väldigt seriöst ut. Vd:n var väldigt förtroendeingivande. Det kändes som att jag hade hittat rätt person och rätt företag. Projektet skulle vara klart pĂ¥ 12 veckor, men det tog dem 1 Ă¥r och 5 mĂ¥nader att leverera ett dĂ¥ligt projekt som inte var klart för lansering.
När sidan lanserades sĂ¥ var den väldigt seg. Jag försäkrades om att det skulle lösa sig med hjälp av olika Ă¥tgärder, men inga av dem fungerade. Efter lanseringen började olika fel uppstĂ¥ som man inte hade upptäckt innan. Varje gĂ¥ng de fixade ett fel sĂ¥ dök det upp tvĂ¥ nya. VĂ¥r omsättning sjönk med 70 procent den första mĂ¥naden och 50 procent mĂ¥naden efter.
Mer fokus pĂ¥ projektet än affären
Vi satt i denna situation i fem mĂ¥nader och bestämde oss sedan för att flytta tillbaka till vĂ¥r gamla hyrplattform, när det fortfarande tog mellan 20 och 30 sekunder att ladda en produktsida. Dagen dĂ¥ projektledaren kontaktade mig och berättade att de nyligen lanserat en annan Magento 2-sida som var väldigt snabb - men att de inte hade en aning om varför den var det - bestämde jag mig för att det var dags att flytta. Det kändes som att de inte hade koll pĂ¥ vad de själva gjorde.Â
Jag har förlorat pengar, tid, fokus och lusten att jobba. Det mest värdefulla var min tid. Jag har lagt ungefär 2 Ă¥r pĂ¥ detta projekt och förlorat 2 Ă¥rs arbete. Jag hade mer fokus pĂ¥ projektet än pĂ¥ min affär. Det har drabbat mig ekonomiskt, psykiskt och fysiskt. Jag sĂ¥g mina branschkollegor springa förbi mig medan jag höll pĂ¥ att gĂ¥ under. Jag valde helt enkelt fel företag att samarbeta med, det är mitt stora misstag.
Jobba med människor!
Det vi har lärt oss:
• Jobba med människor som känner medmänsklighet, inte med företag som bara vill tjäna pengar och debitera timmar
• Prata med referenser, men även med nĂ¥gon som kan berätta hur företaget skötte sig när nĂ¥got gick fel (de företag som ger lite extra, under "the last mile", är de företag man vill jobba med)
Tips till andra som ska byta plattform:
• Skriv aldrig under ett standardavtal
• LĂ¥t inte konsultföretaget friskriva sig frĂ¥n fel och fördröjningar
• Lägg till en klausul om fördröjningar (företag som inte levererar i tid mĂ¥ste fĂ¥ konsekvenser)
• Koppla in en advokat som kan titta pĂ¥ avtalet (det är smĂ¥ pengar i jämförelse med vad man kan förlora om avtalet är bristfälligt)
Folk som förstĂ¥r att det är ditt livsverk
Det allra viktigaste är att du väljer rätt personer - jag säger inte företag, utan personer - för ett projekt. Det här är personer som du kommer att jobba med en lĂ¥ng tid, sĂ¥ det är viktigt att välja dem med omsorg. Personer som förstĂ¥r att det är ditt livsverk de fĂ¥r i uppdrag att förbättra. Som själva är stolta över det jobb de gör och vad de levererar. Personer som värderar relationer och människor och inte bara pengar. Hur man hittar en sĂ¥dan person vet jag tyvärr inte. Jag är tydligen inte sĂ¥ bra pĂ¥ det.
Jag vill dock ge en stor eloge till en person som har stöttat mig enormt under denna svĂ¥ra tid. Magnus Lundin pĂ¥ Searchmint, min konsult och min vän. En person som värderar relationen mer än debiterbara timmar. Jag önskar att det fanns fler som du i e-handelsvärlden.