ANNONS

Peter Höjman driver nätbutik igen: "Kan nå miljonen i år"

Peter Höjman driver nätbutik igen: "Kan nå miljonen i år"
Peter Höjman

Efter en tids paus är Peter Höjman tillbaka som företagare - nu berättar han om nya e-handeln Evofilm.se.

ANNONS

“Man brukar ju säga att man lyckas tredje gången man bygger hus - och nu är jag inne på mitt tionde bolag”. Så inleder e-handelsprofilen Peter Höjman när vi ses för att han ska berätta om sin nya e-handel.

Efter en tid med andra uppdrag har nämligen mannen som gav billiga arbetskläder på nätet ett ansikte gjort comeback som e-handlare. I maj förra året tog han över Evofilm.se som säljer en unik sorts självhäftande solfilm att ha på bilrutan. Nu har Peter Höjman tillbringat hösten med att bygga en ny sajt varpå Evofilms sortiment har vuxit till fyra typer av solfilm för knappt 50 bilmärken.

Enligt den nygamla e-handlaren innefattar hans målgrupp alla från hundägare och småbarnsföräldrar - till bilintresserade och hantverkare som vill skydda från insyn.

- Det var lite därför jag fastnade för den här affärsidén. Det är en komplicerad och dyr produkt, men genom att jobba med den här materialkvalitén och den här tjänsten så blir det tillgängligt för så många fler. Och det är lite häftigt, sammanfattar han sitt nya projekt.

Vill inte växa eller anställa

Peter Höjman driver sitt företag från hemmet där han har inrättat sitt lager i en container på tomten och sköter företagets produktion i garaget. Han är märkbart uppspelt över att vara tillbaka inom e-handeln och ett arbete som ger honom frihet och lösa tyglar.

- Jag tycker att det är roligt. Jag kan inte låta bli. Jag älskar att ha kontakt med kunder, och jag får jobba med händerna och göra någonting annat än att sitta bakom en skärm hela dagarna, säger han.

Anledningarna till att Peter Höjman gav sig in på att sälja just solfilm var att det var en nischad produkt som fyllde en lucka på marknaden, samt att det är ett upplägg som går att tjäna pengar på, men som samtidigt inte riskerar att dra iväg så pass mycket att han måste anställa medarbetare.

- En sak som var viktig för mig är att det här bolaget aldrig kan bli stort eftersom marknaden är för liten. Det finns en begränsning. Jag vill aldrig mer ha som mål att bygga ett bolag. Jag har redan gjort den resan och lärt mig jättemycket. Det är inget mål för mig längre.

Förfrågningar från Tyskland och USA

Evofilm.se grundades redan 2012 av en företagare som även drev ett framgångsrikt bolag inom plattsättning.

Varför ville inte han ha kvar det om det nu är en så bra affärsidé?

- Han startade det här som en hobbyverksamhet och kom till slut till en punkt där han hade familjen, sin firma och den här verksamheten i källaren och när båda hans företag växte kunde han inte behålla båda.

Även om Peter Höjman inte vill att hans nya företag ska växa för mycket tror han att det har potential att nå 2-3 miljoner i omsättning. Han har redan fått beställningar från Finland, Norge och Danmark.

Då finns det kanske en risk för att företaget växer mer än du hade tänkt?

- Ja, det är ju det som känns lite jobbigt, för jag har även fått förfrågningar från USA och Tyskland. Men min dröm är att aldrig mer ha anställda. När jag gjorde min analys av det här företaget tänkte jag “shit vad skönt, här är ett bolag som faktiskt kan fungera och som har potential, jag kan utveckla det med min kunskap och min erfarenhet, men det kommer inte att växa mig ur händerna”.

Siktar mot två miljoner nästa år

Framöver ska Peter Höjman kombinera sin e-handel med uppdraget som halvtidsanställd inkubatoransvarig på E-commerce Park of Sweden.

- Jag vill vara kvar och jobba med inkubatorn för av alla anställningar jag har haft genom åren - och det är ganska många - så är det här det roligaste jag har gjort. Målsättningen är att jag ska livnära mig på min egen e-handelsverksamhet men jag vill inte släppa taget om kunskapsdelningen och av att vara en del av communityn. Sen i vilken form det kommer att vara under nästa år, det återstår att se, säger han.

Hittills har Evofilm.se omsatt några hundra tusen kronor om året, men Peter Höjman tror att den summan kan växa ganska snabbt, inte minst med tanke på att den nya sajten nu är på plats.

- Jag kommer att landa på mellan 600 000 och en miljon i år, och nästa år tänker jag sikta in mig lite mer på de andra nordiska länderna så när vi går ur 2018 kanske jag omsätter en och en halv, max två, miljoner. Det tror jag är realistiskt. Och det är det jag klarar att göra själv.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap