ANNONS

Personlig shoppingtjänst lockar 170 miljoner kronor

Personlig shoppingtjänst lockar 170 miljoner kronor

Den personliga shoppingtjänsten Outfittery hjälper män att klä sig snygg pü jobbet och pü fritiden. Nu für man lite hjälp pü traven i form av 170 miljoner kronor frün riskkapitalbolaget Northzone tillsammans med en rad mindre investerare.

ANNONS

Riskkapitalbolaget Northzone är inte främmande fÜr att investera i e-handelsbolag. Under 2014 stoppade man bland annat in 55 miljoner kronor i Footway och deltog i en finansieringsrunda som inbringade 150 miljoner kronor till Fyndiq.

Nu är det dags igen när Northzone investerar majoriteten av de 170 miljoner kronorna i den personliga shoppingtjänsten Outfittery. Övriga investerare är riskkapitalbolagen Highland Capital Partners, Mangrove Capital Partners samt den tyska mediekoncernen Holtzbrinck.

I stora drag gür tjänsten ut pü att användaren definierar sin stil pü jobbet samt pü fritiden och skickar in sina mütt till Outfittery. Efter det dyker det upp en rad klädkombinationer att prova i hemmet där man behüller det man gillar, och skickar tillbaka resten.

– Vi är övertygande om att e-handelns tillväxt kommer att accelerera, drivet av att vi handlar allt mer via mobilen. Vi har satsat på bolag som Footway och Fyndiq och letar nu efter e-handelsbolag med en egen twist på sin affärsmodell. Där passar Outfittery in, säger Hans Otterling, partner på Northzone.

Ska nü alla män

Tyska Outfittery grundades 2012 av Julia BÜsch och Anna Alex som träffades när de jobbade pü den bÜrsnoterade e-handelsjätten Zalando, med Kinnevik som majoritetsägare.

– Anna och jag träffades på Zalando och klickade direkt. Sedan upptäckte vi att vi hade samma vision för framtiden för herrmode, nämligen att hjälpa män med personliga stiltips, säger Julia Bösch.

Idag finns Outfittery, som är büde en webbsida och app fÜr mobilen, i Tyskland samt i ytterligare sju andra länder. Däribland Sverige där man redan anställt sex personliga stilister.

– Vi når 200 000 män i åtta europeiska länder idag. Målet är att nå alla män i Europa. Just nu investerar vi att bygga varumärket och expandera till fler länder, säger Julia Bösch.

Källa: DI.se

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se