Riskkapitalbolaget Northzone är inte främmande fÜr att investera i e-handelsbolag. Under 2014 stoppade man bland annat in 55 miljoner kronor i Footway och deltog i en finansieringsrunda som inbringade 150 miljoner kronor till Fyndiq.
Nu är det dags igen när Northzone investerar majoriteten av de 170 miljoner kronorna i den personliga shoppingtjänsten Outfittery. Ăvriga investerare är riskkapitalbolagen Highland Capital Partners, Mangrove Capital Partners samt den tyska mediekoncernen Holtzbrinck.
I stora drag gür tjänsten ut pü att användaren definierar sin stil pü jobbet samt pü fritiden och skickar in sina mütt till Outfittery. Efter det dyker det upp en rad klädkombinationer att prova i hemmet där man behüller det man gillar, och skickar tillbaka resten.
â Vi är Ăśvertygande om att e-handelns tillväxt kommer att accelerera, drivet av att vi handlar allt mer via mobilen. Vi har satsat pĂĽ bolag som Footway och Fyndiq och letar nu efter e-handelsbolag med en egen twist pĂĽ sin affärsmodell. Där passar Outfittery in, säger Hans Otterling, partner pĂĽ Northzone.
Ska nü alla män
Tyska Outfittery grundades 2012 av Julia BÜsch och Anna Alex som träffades när de jobbade pü den bÜrsnoterade e-handelsjätten Zalando, med Kinnevik som majoritetsägare.
â Anna och jag träffades pĂĽ Zalando och klickade direkt. Sedan upptäckte vi att vi hade samma vision fĂśr framtiden fĂśr herrmode, nämligen att hjälpa män med personliga stiltips, säger Julia BĂśsch.
Idag finns Outfittery, som är büde en webbsida och app fÜr mobilen, i Tyskland samt i ytterligare sju andra länder. Däribland Sverige där man redan anställt sex personliga stilister.
â Vi nĂĽr 200 000 män i ĂĽtta europeiska länder idag. MĂĽlet är att nĂĽ alla män i Europa. Just nu investerar vi att bygga varumärket och expandera till fler länder, säger Julia BĂśsch.
Källa: DI.se