ANNONS

Payment Request API - nästa revolution inom e-handeln?

Payment Request API - nästa revolution inom e-handeln?

Ett helt nytt sätt att betala på nätet är här.

ANNONS

I vår artikel om e-handelns största och mest hatade patent, nämnde vi i förbifarten att ett nytt sätt att betala på nätet är på väg ut på marknaden. En betalfunktion som redan nu stöds av flera stora webbläsare.

Den nya funktionen, eller tekniken, går under det sexiga namnet “Payment Request API” och är en standard som antagits av World Wide Web Consortium (W3C), som överser de webbstandarder som införs i de stora webbläsarna. Några kända standarder som W3C står bakom är exempelvis CSS och HTML. Gruppen som arbetar med den nya standarden heter för övrigt Web Payments Working Group och arbetar, som namnet antyder, med betalsystem för webben.

"Webbläsare hanterar betalningsflödet"

Vad är då Payment Request API? Tekniken förklaras så här av W3C:

“Denna specifikation standardiserar ett gränssnitt för att tillåta e-handlare att utnyttja en eller flera betalningsmetoder med minimal integration. Webbläsare hanterar betalningsflödet mellan e-handlaren och användaren.”

Det handlar alltså om att webbläsaren, enkelt förklarat, blir e-handlarens kassa. Webbläsaren sparar kundens adress och betaluppgifter som e-handlaren sedan kan begära och skicka vidare till en betalleverantör, som exempelvis DIBS eller PayPal.

Kundens webbläsare skulle alltså bli den generella kassan i alla nätbutiker som väljer att hoppa på den nya standarden och det skulle vara slutet på att ange sina uppgifter vid olika köp. Betalningar med “ett klick” skulle därmed också bli mycket vanligare. I dagsläget stödjer Googles och Microsofts senaste webbläsare det nya betalsystemet.

Vad tycker de stora betalbolagen?

Denna utveckling skulle samtidigt innebära att betalleverantörerna hamnar lite i baksätet, eftersom de endast tar emot betalinformationen. Vi kontaktade några av de stora betalbolagen inom svensk e-handel, för att höra hur de ser på den nya standarden Payment Request API.

Patrik Müller, e-handelsexpert på betalbolaget DIBS, var snabb på att svara och han ser det hela som en naturlig utveckling.

- Det är en intressant och logisk utveckling att försöka ta bort så mycket friktion som möjligt och det drivs förstås till stor del av att vilja öka konverteringen i mobila enheter. Dock är det fortfarande ett tidigt stadie i utvecklingen av ”Payment Request API” och det är svårt att förutse hur väl det kommer lyckas. Exempelvis står ju Apple och Safari helt utanför än så länge, säger Patrik Müller till Ehandel.se.

“Borde leda till hög konvertering”

Per Bodell, VD på betalbolaget Payson, håller med Patrik Müller om att det finns mycket att vinna på denna nya teknik.

- Det här är ett intressant ämne som vi följer, vi ser positivt på tanken att konsumentens information sparas i browsern och sedan skickas vidare till oss på ett standardiserat vis. För konsumenten blir upplevelsen likadan, oavsett vilken betalningsleverantör butiken använder i bakgrunden, vilket borde leda till hög konvertering, säger Per Bodell, VD på Payson.

Har ni planer på att stödja det med er betallösning?

- Vi vill gärna stödja det och tror att allt som gör betalupplevelsen enkel för konsument, och standardiserad för handlaren, är bra, säger Per Bodell.

Payment Request API ska kunna hantera flera olika betalmetoder och e-handlaren kan via speciella anrop kolla vad kunden har för möjligheter att betala. Närmast till hands är förstås kort, men standarden ska som sagt vara öppen för olika lösningar.

Jonas Breding, VD på PayPal, ska även han vara redo för det som Payment Request API ämnar att uppnå. En utveckling som han säger att PayPal jobbat med i flera år.

- Checkout-konvertering är en stor utmaning för handlare, särskilt på mobila enheter, och Payment Request API behandlar detta problem med en konsekvent upplevelse. PayPal har kämpat för den här saken i många år, med funktioner som Express Checkout och One Touch, men vi har också gått ut med att vi arbetar med ledande webbläsare för att stödja Payment Request API för att öppna upp fördelarna med detta för fler konsumenter och e-handlare, säger Jonas Breding.

Huruvida Payment Request API kommer att vinna e-handlarnas gunst framöver är dock inte lika självklart. Per Bodell på Payson är hoppfull men inte övertygad:

- Det är en klar möjlighet på sikt, men betalningsmarknaden är hårt rotad och nya metoder kräver tid för att implementeras, säger Per Bodell.

Patrik Müller på DIBS tror även att det kan vara lite för sent påkommet och då speciellt i Norden som ligger väldigt långt fram inom e-handel.

- Kanske har tiden sprungit ifrån det här initiativet, konsumenterna i Norden har redan anpassat sig till en ny bekväm verklighet där mycket av uppgifterna redan sparas, säger Patrik Müller, och nämner bland annat deras nya e-handelskassa som sparar alla uppgifter åt kunden.

Han ser dock större potential på nya marknader.

- För marknader som inte hunnit så långt i utvecklingen med avancerade checkouter kan det absolut finnas en möjlighet att lyckas med ”Payment Request API”, men för Norden; jag gissar på att detta kommer vara en marginell företeelse, säger Patrik Müller.

“Inte en konkurrerande betalmetod”

Vi frågade även om det inte finns en risk att betalbolagen, i och med ett globalt accepterat Payment Request API, hamnar i skymundan när de endast sköter betalningen i bakgrunden. Men några sådana farhågor verkar inte finnas.

- Eftersom det inte handlar om en konkurrerande betalmetod, utan ett nytt sätt att anropa betalningsleverantörer som Payson, ser vi optimistiskt på att den tekniska kopplingen blir standardiserad och förhoppningsvis enkel att ansluta. Vi tror dock att konsumenten fortfarande kommer att vilja veta vilken betalningsleverantör som används, säger Per Bodell på Payson.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se