ANNONS

PayPal-grundare startar konkurrent till Klarna

PayPal-grundare startar konkurrent till Klarna

Max Levchin som var med och startade PayPal har nu lanserat en ny tjänst för betalningar på nätet. Affirm som tjänsten heter sägs ha Klarna som närmaste konkurrent. Den nya betallösningen ska dock primärt satsa på mobila betalningar.

ANNONS

Affirm skall använda Facebook för att identifiera kunder. Det sociala nätverket skall även användas för att kalkylera risk, tillsammans med annan data.

Det är AllThingsD som drar paralleller med Klarna och visst finns det likheter, speciellt med Klarna Checkout som verkligen jobbar för att minska friktionen vid köp.

Max Levchin säger att Affirm strävar efter att avsluta köp med ett klick. I dagsläget säljs dock tjänsten in med "From Shop to Buy in Just Two Taps", dvs två klick.

Kredit och Riskanalys

Precis som Klarna jobbar Affirm med kredit och risk. Affirm ska fungera helt digitalt och även om de inte verkar jobba med en traditionell faktura är det en "digital tab" som samlar dina inköp och som kan betalas av varje månad.

- Du kommer att lägga ett köp på en digital nota och vi kommer att få det att fungera genom att titta på all tillgänglig data för att avgöra om du är någon som kommer att betala tillbaka, säger Levchin.

Den primära betalmetoden för själva notan ser dock ut att vara kreditkort via bolaget Stripe, där Levchin är en av investerarna.

- Betalningar på nätet är fortfarande för komplicerade - vi började revolutionen med PayPal och demokratiserade betalningar för små företag, men vi stannade där utan att ändra systemet, säger Levchin och fortsätter, världen är nu full av data och vi kan se konsumenterna på ett mycket klarare sätt.

Affirm kommer alltså att försöka samla ihop en uppsjö av data både via sociala nätverk men även traditionella kanaler för kreditrisk och sedan bedöma kundernas förmåga att betala.

Ska minska friktionen i M-handeln

Varför Affirm först satsar på mobila betalning är för att det är där de ser mest potential för deras system. Kassan sägs vara den största konverteringsdödaren i m-handeln.

Max Levchin har tillsammans med vänner investerat några få miljoner dollar i Affirm. Han ser en risk i att gå in i betalsegmentet i dagsläget men säger samtidigt:

- Jag tror bara det finns så mycket mer att göra. Tekniken har kommit en lång väg sedan PayPal.

Om vi ska vara ärliga verkar Affirm vara en klon av Klarna Checkout på många vis. Vilket kan göra det lite jobbigare för Klarna att ta sig in i USA. Samtidigt vet vi att riskanalys inte är helt enkelt och det är ett områda där Klarna är duktiga.

Vi får helt enkelt se om Max, några få miljoner, och ett dussintal anställda i Affirm kan skapa ett amerikanskt Klarna.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se