Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Patrik Rees om jakten på drivna entreprenörer

Patrik Rees om jakten på drivna entreprenörer
Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Dela artikeln:

Entreprenören Patrik Rees ger sin bild av utmaningarna inom e-handeln och berättar vilken typ av bolag hans företag vill investera i.

ANNONS

Patrik Rees, som en gång i tiden grundade Bygghemma, lägger numera en stor del av sin tid på att scouta efter e-handelsbolag som hans företag E-Business Partner kan investera i. Nyligen besökte han E-handelsparken i Helsingborg, bland annat för att leta efter intressanta e-handelsföretag.

- Vår huvudidé är att hitta unga entreprenörer som är små krigare och vill framåt med bra affärsidéer där vi kan bli bra mentorer, sammanfattar han sina önskemål när det kommer till bolag att investera i.

E-Business Partner har sedan tidigare investerat i Stor & Liten, Bole.se, Proteinbolaget och Snusbolaget. Patrik Rees beskriver de två förstnämnda som klassiska företag som befinner sig i omställningen till en digital bransch, och de två sistnämnda som två ganska lika bolag, med unga personer som driver sina företag genom att kombinera egna kunskaper med de råd de kan få av sin investerare.

"Kan hjälpa dem att undvika fel"

I investeringarna ingår inte bara kapital, utan också hjälp med att driva företagen framåt. Patrik Rees jämför med Vasaloppet och Formel1, där man för att lyckas på en högre nivå i båda fallen behöver folk runt omkring sig som kan hjälpa en.

- Vi har en metodik som vi tycker är optimal. Man tittar på var är bolaget i dag och vad kan vi ta det till, och så går man igenom alla punkter i bolaget. Det finns inga riktiga utbildningar för att driva e-handel utan du måste köra själv och träna och köra i diket.

Enligt Patrik Rees är det i första hand bolag i stil med Snusbolaget och Proteinbolaget som E-Business Partner vill investera i.

- Vi är nog mer inne på relativt unga bolag som bara är en-tre år gamla. Vi går gärna in när bolagen omsätter mellan 10 och 20 miljoner, och vill egentligen se att de har lärt sig att krypa, stå och gå, och där kan vi hjälpa dem på vägen att ta sig vidare, säger Patrik Rees, och tillägger:

- Vi har gjort en massa fel som vi kan hjälpa dem att undvika att göra.

Vilka fel då?

- Det är hur mycket som helst. Inte mätt rätt data, inte haft larm på sajterna, inte följt köpmönster, inte jobbat på att få kunderna tillbaka, köpupplevelsen har varit sämre än vi hade velat. Det är tusentals fel, och där försöker vi hela tiden hjälpa våra bolag.

Vill att bolagen ska vara lönsamma

E-Business Partner känner av att det finns en viss konkurrens när det kommer till investeringar i e-handeln, även om de stora riskkapitalbolagen enligt Patrik Rees hellre går in i bolag som omsätter åtminstone ett hundratal miljoner. Han tror också att flera duktiga e-handelsentreprenörer nu väljer att gå in som investerare i andras bolag istället för att göra om hela e-handelsresan en gång till med ett eget företag.

Och samtidigt har det skett ett skifte i hur bolag värderas. Om det för några år sedan mer eller mindre räckte att ha en hög omsättning och en stark tillväxt, har e-handlarna i dag mer att bevisa.

- Jag investerar jättegärna inte i bolag som inte är lönsamma. Bygghemma har varit lönsamt hela vägen. De bolag vi är inne i i dag är alla utom ett lönsamt. Jag är inte vän av att fylla på en kassa för att ta förluster. Däremot kan man binda kapital i lager och sådana saker, men att ta rena förluster, då gör vi fel. Det tror inte jag på, säger Patrik Rees.

Finns det någon bransch som du inte kan tänka dig att investera i?

- Ja, absolut. Fashion är jag till exempel inte intresserad av att gå in i, för det är för tufft. Jag tittar mycket hellre på nischade sajter med mycket smalare sortiment, kanske till och med en enskild produkt.

"Redo för ett nytt case"

Patrik Rees har i en tidigare intervju med Ehandel.se sagt att hans företag vill gå in och äga en minoritet av bolaget när de investerar.

Varför är det ett bra sätt? Är det inte bättre att äga mer än 50 procent?

- Nej, jag tycker inte det. Det här är entreprenörer som ska äga sitt bolag och man ska se till att skydda dem. Vi har lika stort ansvar för att se till att de mår bra, för mår de bra och gör ett bra jobb, ja då åker ju vi med. Jag tycker att man ska se till att entreprenörerna har ett bra incitament för att utveckla bolagen vidare.

Har ni några nya investeringar på gång just nu?

- Nej, inget som vi har signat, eller är på väg att signa. Men vi har några som har hört av sig och några som vi tittar på. Men vi kan säga såhär: Proteinbolaget var det sista vi gjorde i augusti-september och de är på banan nu. Vi har fått dem att gå från 800 000 i månaden till 2,5 miljoner i månaden, och nu kan vi börja fasa in ett nytt case. Vi känner oss redo för det.

E-handeln som helhet har enligt Patrik Rees flera utmaningar att ta sig an. Han tar upp att flera e-handlare gör mailutskick i tid och otid, och gärna ganska ofta, utan att egentligen lyckas kommunicera särskilt väl med sina kunder, och ännu mindre lyckas få dem att handla.

- Vi måste ta reda på mer om vad kunden vill och prata med kunden när kunden är mogen för det. Vi har kommit rätt långt inne i webbsajten, men CRM-sidan måste alla e-handelsföretag bli bättre på.

Influencers är framtiden

Istället för att lägga stora summor på Adwords - en marknadsföringskanal som enligt Patrik Rees blivit alltför kostsam på sistone - tycker han att e-handlare ska fokusera på att leta upp influencers som på ett trovärdigt sätt kan marknadsföra just deras sortiment.

- Du kan ju inte gå till United Influencers och säga till dem att du vill att Blondinbella ska göra 48 inlägg per månad om din e-handel, för då faller all trovärdighet. Du måste nå de här som är longtail och middle, till exempel unga kvinnor som kanske har 3 000 följare och på ett trovärdigt sätt kan skriva om till Nellys eller Skincitys produkter. Där har vi en anskaffning som är superspännande, säger Patrik Rees.

Marknadsföring via traditionell media ger han inte mycket för. Han berättar att Stor & Liten inför julen lade en hel del pengar på att synas i TV, något som inte gav mycket tillbaka i form av konvertering.

Är det här med marknadsföringen den största utmaningen för fortsatt tillväxt inom e-handeln?

- Ja, det är det. Det är den absolut största omställningen vi står inför. Vi måste få ner anskaffningskostnaden på nya kunder och sen måste vi jobba mycket mycket mer med att få tillbaka våra befintliga kunder. Så trafiken in via nyhetsbrevet, det konverteringstalet måste öka markant.

"Euforisk känsla" att hjälpa andra vidare

Det har gått lite mer än två år sedan Nordstjernan tog över Bygghemma, och Patrik Rees säger sig vara glad för den positiva utveckling koncernen har sett sedan dess.

Saknar du att driva e-handel själv?

- Nej, jag gör inte det. Jag är så oerhört glad och lyckligt lottad att få följa de här entreprenörernas utveckling, så jag känner att bara vara en del av det och att få komma med idéer om vad som kan bli bättre... Det är en sån där euforisk känsla.

Hans mål är att E-Business Partners företag tillsammans ska nå en miljard i omsättning. Eller ännu hellre, att något av dem lyckas ännu bättre än så. Men det är inte att göra ett redan framgångsrikt bolag ännu större som Patrik Rees är ute efter, utan snarare att lyckas få ett relativt litet företag att växa sig stort.

- Jag skulle gärna vilja få upp ett bolag till miljardvärde i försäljning. Det skulle vara oerhört häftigt. Och jag tror att det till stor del handlar om vad du har för mindset och var du sätter ribban någonstans. Men det skulle vara grymt kul, avslutar han.

Dela artikeln: