Gävles stolthet, e-handlaren Partykungen, har tidigare tagit sig an Norge och Danmark med lokala nätbutiker. Kvar är alltså att erövra Finland och det arbetet börjar idag, då företaget lanserar Partyking.fi.
"Inte fungerat helt hundra"
E-handelsbolaget har tidigare valt att placera utlandslanseringar lagom till sin högsäsong, Halloween. Med tiden har man dock märkt nackdelar med detta.
- Detta blir vårt tredje land utanför Sverige som vi lanserar vår e-handel på lokalt språk. Våra erfarenheter sedan tidigare är att det kan vara väldigt roligt att lansera inför Halloween, som är företagets största högtid på året, men att det också inneburit onödig stress och saker som inte fungerat helt hundra, säger företagets grundare och VD Joel Svensson i ett pressmeddelande.
Nu gör man helt enkelt en smyglansering under en mycket lugnare period för att kunna testköra alla system, så att de fungerar optimalt till det att Halloween-försäljningen tar vid.
- Genom att göra den finska lanseringen under lågsäsong och med minimal marknadsföring har vi tid på oss att hitta ett bra arbetssätt och fixa eventuella fel innan högsäsongen drar igång. Det gör inget om allt inte är 100 från början, säger Joel Svensson.
"Största utmaningen är språket"
Dagens Finlandslansering följer i andra e-handlares fotspår genom att inkludera lokal kundtjänst på finska, utöver en helt översatt sajt. Finland sägs länge ha varit en attraktiv marknad för Partykungen, men också en av de mer krävande att expandera till enligt Partykungens Siri Brever, som är ansvarig för externa marknader.
- Den största utmaningen med Finland är språket. Både norskan och danskan kan vi förstå själva men med den finska satsningen har vi fått rekrytera finsktalande personal och fördjupat vårt samarbete med Contentor, som är vår översättningsbyrå. Vi har därför också höga förväntningar på att Finland kan bli en viktig pusselbit i vår fortsatta tillväxt, säger Siri Brever.
"Global sajt näst år"
Joel Svensson berättar samtidigt att företaget inte är nöjda med att bara finnas i Norden. Nästa steg är en global sajt på Partyking.com.
- Vi äger sedan tidigare Partyking.com och kommer där att satsa på en engelskspråkig sajt med möjlighet för leverans till en stor del av världens länder. Data som vi sedan kan använda för att se vilka länder som har störst potential för lokala satsningar. Om allt går som det ska räknar vi med att vara igång med den engelskspråkiga sajten någon gång under nästa år, säger Joel Svensson.