Inom kort ska Partykungen lämna in bokslutet för räkenskapsåret 2015/2016 till Bolagsverket. Och det är inga dåliga siffror som festexperten i Gävle visar upp. Under året, som tog slut den sista augusti, har företaget kommit upp i en omsättning på ganska precis 103 miljoner kronor. Det kan jämföras med drygt 73 miljoner kronor för året innan.
- Det är kul att gå över gränsen 100 som också var vårt mål, säger Joel Svensson, VD på Partykungen.
Resultatet för året då Partykungen bland annat tagit steget in i Norge, kommer att sluta på minus 1,4 miljoner kronor före finansiella poster. Joel Svensson vill i dagsläget inte kommentera siffrorna utöver det som står i förvaltningsberättelsen som lämnas in i nästa vecka.
- Under 2015/2016 har stora investeringar gjorts i verksamheten för att stå starka inför framtiden och säkerställa en bra grund för fortsatt expansion. Samtliga investeringar och satsningar som gjordes under perioden har belastat räkenskapsårets resultat negativt, skriver företaget.
Satsar på lönsamhet nästa år
Utöver Norgelanseringen har Partykungen under året också börjat med B2B och investerat i sitt nya lager. Tanken är att satsningarna ska bära frukt under nästa år.
- Fokus för 2017 är att uppnå en fortsatt tillväxt under god lönsamhet med hjälp av den grund som nu lagts.
Joel Svensson berättar också att Partykungen ska förlänga det här räkenskapsåret så att det slutar den sista december 2017.
- Detta gör vi för att det passar vår verksamhet bättre i och med att vi har som minst lager i slutet av december samtidigt som det förenklar vid framtagning av prognoser, budgetar och mål när vi kan göra det på kalenderår, säger han.