I dagarna meddelade bÃ¥de Svensk Handel och vÃ¥r egen analysavdelning pÃ¥ Ehandel.se att februari Àr årets fattigaste mÃ¥nad bÃ¥de för konsumenter och e-handlare. E-handlarnas framtidsförvÀntningar föll med 1,9 enheter i februari, enligt framtidsindikatorn.Â
LÃS ÃVEN: Deppigt i e-handeln nÀr februari slog till
- I e-handelsvÀrlden Àr februari den sÀmsta månaden och har lÀnge varit det, sa Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se.
Men Partykungen.se lyckades få till en riktigt bra start på den annars deppiga månaden. Företaget ökade sin omsÀttning med 40 procent från den första februari fram till Alla hjÀrtans dag - den 14:e februari - jÀmfört med samma period året innan.
Satsar vidare mot e-handelns mardrömshelg
Totalt omsatte aktören sex miljoner kronor under perioden, och hela februari ser ut att hamna på 11 miljoner kronor. Hela månaden ökar med 35 procent, jÀmfört med februari året innan.
- VÃ¥r bÀst sÀljande produkt under perioden var inte helt ovÀntat pojkvÀnskudden, sÀger Joel Svensson, vd pÃ¥ Partykungen, i ett pressmeddelande och tillÀgger:Â
- Vi satsar nu vidare pÃ¥ nÀsta stora högtid, som för andra e-handlare snarare Àr en mardröm, det vill sÀga pÃ¥sken.Â
"En rekordomsÀttning"
För att nÃ¥ resultat som dessa har företaget jobbat startegiskt. Enligt Joel Àr konkurrensen om utrymme och bÀsta kundupplevelsen i online-kanaler bland e-handlare stor. DÀrför Àr det viktigt att synas vid rÀtt sökord.Â
- SEO-arbetet har varit en högst bidragande orsak till Partykungens framgÃ¥ngar för att etablera varumÀrket pÃ¥ den nordiska marknaden. I och med att vi lyckades ranka högst pÃ¥ âAlla hjÀrtans dagâ i Sverige, resulterade det i en rekordomsÀttning under februari i Ã¥r. Det goda utfallet för alla hjÀrtans dag har gjort oss extra peppade pÃ¥ att lÀgga mer resurser pÃ¥ SEO-arbetet i framtiden, sÀger Joel Svensson.