Om e-handeln traditionellt sett har handlat mestadels om att locka till försäljning verkar det nu som att det som händer efter att kunden tryckt på köpknappen får allt större betydelse. I dag pratas det ofta om efterköpsupplevelse och kundlojalitet, och allt fler lyfter fram leveranserna som ett område med stor potential.
Det finns e-handlare som redan arbetar med en bredd av fraktalternativ och som länge har sett det som en konkurrensfördel. En av dem är nätapoteket Apotea.se som ofta får utgöra ett exempel när det kommer till fraktföredömen inom e-handeln.
I en tidigare artikel på Ehandel.se berättade Apoteas VD Pär Svärdon att satsningen på att erbjuda flera fraktalternativ är en stor del av hans företags framgångar. Nu delar han exklusivt med sig av sina bästa tips på området till andra e-handlare.
1. Tydlig information till kunden
En förvirrad kund är i värsta fall en missnöjd kund, och det vill man förstås undvika.
- Var tydlig i kassan med hur och när dina varor kommer att levereras, fraktbolag, utlämningsställe och tid, instruerar Pär Svärdson.
2. Erbjud olika fraktsätt från olika leverantörer
Pär Svärdson har tidigare sagt att det gäller att ge kunderna flera alternativ men inte så många att det blir rörigt för kunden. Han tycker att det är en fördel att använda sig av flera fraktleverantörer, som till exempel både PostNord och Schenker.
- Vissa kunder bor nära det ena ombudet andra nära det andra, motiverar han.
3. Undvik hemleverans under dagtid
Olika ombud i all ära, men vissa kunder vill hellre få sina varor hemskickade antingen i form av hemleverans eller som ett paket i brevlådan. Men om varan inte får plats i brevlådan finns det en viktig sak att tänka på.
- Att skicka varor hem till folk mellan 9 och 17 skapar väldigt mycket irritation då folk inte är hemma under arbetstid.
4. Ta inte betalt
Många e-handlare ber om en extra summa för att frakta varan, åtminstone om man inte har handlat för en viss summa. Fel väg att gå, enligt Pär Svärdson.
- Att ta betalt för frakten uppfattas som mycket negativt. Det är bättre att baka in denna kostnad i priset på varan.
5. Erbjud hemleveranser på kvällstid
Att man inte ska skicka ut paket med hemleverans under dagtid betyder verkligen inte att man ska skippa hemleveranserna helt. Tvärt om är det en bra service som uppskattas av många.
- Det är ett fraktsätt som växer otroligt snabbt och kunderna blir otroligt glada. Viktigt är dock att kunderna får välja dag själva. Alla är som sagt inte hemma alla dagar, avslutar Pär Svärdson.