Shoppandet under Black Friday slog rekor i år igen, med en omsättningsökning på hela 59 procent jämfört med i fjol. Dock var ökningen av antalet sålda varor var betydligt större mellan 2014 och 2015 än mellan 2015 och 2016. Förra året såldes 59 procent fler artiklar än 2014, medan den procentuella ökningen i år jämfört med förra året endast uppgick till 21 procent, enligt mätningar från betalleverantören DIBS.
Enligt DIBS VD Daniel Larsson var det väntat att shoppingfesten skulle slå nytt rekord.
– Något annat än nytt e-handelsrekord hade vi inte väntat oss. Att Black Friday på nätet kommer fortsätta öka under många år är för mig en självklarhet, och säkert också för alla som stressade runt i överfulla butiker för att leta bra erbjudanden, säger han i ett pressmeddelande.
Tre fjärdedelar fler klick till e-handlare
Enligt Prisjakt.nu ökade antalet klick ut till olika e-handlare med 74 procent under Black Friday, vilket motsvarar nästan sex gånger så många klick som en vanlig fredag i november.
- Black Friday fortsätter slå alla rekord. De populäraste specifika produkterna var under gårdagen Playstation 4, Bose Quitecomfort 35 och en 60-tums tv från Samsung. Att fynda elektronikvaror, och framför allt något dyrare sådana, är alltså fortsatt uppskattat under Black Friday även detta år, säger Carl Vult von Steyern, Sverigechef på Prisjakt i ett pressmeddelande.
Flest handlade på morgonen
DIBS statistik visar också att svenskarna var redo redan på tolvslaget. Mellan klockan ett och klockan två på natten till fredagen ökade köpen med 83 procent jämfört med samma tid i fjol.
Flest antal e-handelsköp - totalt sex procent av dygnets alla e-handelsköp - skedde dock mellan klockan nio och tio på fredagsmorgonen. Näst flest köp skedde mellan klockan åtta och nio på fredagskvällen, då folk också utförde motsvarande knappt sex procent av e-handelsköpen under dygnet. Resten av dygnets timmar hade enligt DIBS en relativt jämn ström.
Mest såldes produkter inom kategorierna hobby, sport, kläder och hälsa/skönhet.