ANNONS

Nya larmet: 60% av Alibabas produkter är kopior

Nya larmet: 60% av Alibabas produkter är kopior
Kopiorna finns både on- och offline

Många e-handlare ifrågasätter ifall Alibabas kamp mot piratkopiorna verkligen går att ta på allvar.

ANNONS

Alibaba har det senaste året vidtagit flera åtgärder för att bli av med piratkopiorna som ska ha sålts på den kinesiska e-handelsjättens olika sidor. Det senaste steget var att införa en helt ny plattform där företagare som säljer varor på till exempel marknadsplatsen Taobao.com själva ska kunna ta bort misstänkta varor.

I slutet av förra året ledde Alibabas kamp mot de fejkade produkterna att företaget lyckades undvika att hamna på USA:s svarta lista över oseriösa e-handlare. Men alla är inte imponerade. Enligt tidningen Forbes finns uppskattningar om att 60 procent av produkterna på Alibabas sidor skulle bestå av kopior, och uppgifter från företaget NetNames, som spårar piratkopior på nätet, visar att samma siffra för Taobao.com ligger någonstans mellan 20 och 80 procent.

Kan bli problem utanför Kina 

Samma företag menar att många handlare nu ifrågasätter om Alibabas påstådda kamp mot kopiorna egentligen bara är ett spel för galleriet. 

Nu ifrågasätter även Forbes hur Alibaba ska kunna nå någon större publik i regioner som Europa och Australien, med det dåliga rykte som kopiorna riskerar att medföra.

- Även om det kan verka som att företaget tar seriösa initiativ för att få bort kopiorna från sin plattform kommer det att krävas bättre resultat för att företaget ska nå tillväxt på lång sikt, skriver tidningen.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se