Försäljning fick en rivstart när Singles Day kickade igång igår. Redan 17 minuter efter midnatt hade kunder shoppat för en miljard dollar på Alibabas två e-handelssajter Tmall och Taobao. Riktigt samma tempo hölls inte hela dagen, men Alibaba är nog ganska nöjda ändå.
Totalt genererade Alibabas kunder 278,5 miljoner paket när de shoppade varor till rabatterade priser hos någon av Alibabas drygt 30 000 handlare.
När det var som allra mest trafik skedde 2,85 miljoner transaktioner per minut med hjälpa av Alibabas betaltjänst Alipay och totalt ska kunder från 217 länder och regioner ha shoppat på sajterna under dagen.
– Det är inte bara Alibaba som gör detta, det är hela ekosystemet, säger Joe Tsai, Alibabas vice ordförande för att lyfta fram både mindre handlare och stora varumärken som använder företagets marknadsplatser.
M-handeln dubblerades
Förra årets försäljningsrekord på 5,7 miljarder dollar slogs inte oväntat med råge. Redan klockan 13:30 lokal tid hade det sålts varor för 5,9 miljarder dollar, till slut landade den slutgiltiga summan på 9,3 miljarder dollar.
Alibaba såg också en rejäl ökning när det gäller mobil trafik. I år skedde 42,6 procent av köpen via en surfplatta eller smartphone. Ytterligare ett rekord som rök all världens väg. Förra året var den siffran 21 procent.
– Vi har verkligen fått bevittna historia idag, konstaterade Joe Tsai tidigt på på kvällen när det stod klart att det tidigare försäljningsrekordet skulle slås med bred marginal.
Alibaba är dock inte de enda e-handlarna i landet som hakat på Singles Day, en dag som från början skapats av just Alibaba. Rivaler som JD.com, Suning Commerce Group, Yihaodian och Walmart är bara ett fåtal, men Tsai ser ingen som något större hot.
– Jag tror inte att något annat företag i Kina kan skapa en dag som denna, säger Joe Tsai.
Källor: Press, TechinAsia, Reuters