Robin Good heter en ny tjänst som hoppas få snurr på välgörenheten i svenska nätbutiker. Idén är inte ny och det har funnits flera försök på området. Amazon har även sin tjänst Amazon Smile som möjliggör för e-handelskonsumenter att bidra till välgörenhet via sina inköp.
I Sverige har vi fått se tjänster som Desmo som var mycket het för några år sedan. Tjänsten togs sedan över av Barncancerfonden för att få det nya namnet Click of Hope.
De flesta e-handlare är förmodligen positiva till att bidra till välgörenhet men den optimala metoden för att göra detta verkar ännu inte ha hittats. I dag lanseras Robin Good som tror sig kunna nå en bred massa med sin välgörenhetstjänst för nätbutiker.
Hur skiljer sig er tjänst från tidigare, som till exempel Desmo?
- Desmos modell byggde på samarbeten i form av integration på butikernas hemsidor och avtal med välgörenhetsorganisationer. Det kräver dels utveckling hos butiken, vilket kostar tid och pengar, samt en dialog med varje enskild välgörenhetsorganisation, säger Robin Goods marknadschef och medgrundare Jezper Söderlund, och fortsätter:
- Robin Good nyttjar befintliga affiliate-samarbeten, vilket gör att vi kan hänga på ett stort antal butiker utan att utveckling på deras plattform krävs. Det skalar mycket bättre än Desmo, och marknaden för näthandel är mer mogen nu än för sju år sedan när Desmo drog igång. Robin Good kräver heller inga avtal med välgörenhetsorganisationer, vi kan i teorin inkludera alla som är godkända, vilket också är målet på sikt.
Robin Good sägs alltså kunna skala mycket bättre än tidigare lösningar och därmed kunna dra in mer pengar till välgörenhet. Redan nu kan e-handlare som har ett befintligt affiliate-program bidra till välgörenhet via Robin Good.
50% går idag till välgörenhet
Enligt grundarna ska i snitt 4,94 procent av köpesumman gå till välgörenhet via den nya tjänsten. Av intäkerna ska idag 50 procent hamna hos välgörenhetsorganisationerna men Robin Good förklarar på sin sajt att man jobbar för att maximera denna andel och att man hela tiden kommer att uppdatera, och vara transparent med andelen som går till välgörenhet.
Hur ska ni få snurr på Robin Good och få folk att använda det?
- Då Robin Good inte belastar den som handlar på annat sätt än att de behöver påbörja sitt köp hos oss, så är vår utmaning att jobba med varumärkesbyggande, för att skapa en relation med nätshoppare. Robin Good behöver bli top of mind, säger Jezper Söderlund.
Utöver "bred marknadsföring" så ska det även finnas i planerna att lansera plugin till webbläsare samt appar. Det ska även finnas planer på konton för att användarna så att de löpande kan se hur mycket de bidrar med.
Vid lanseringen så ska 188 svenska nätbutiker vara med i tjänsten och pengarna kan doneras till 17 olika välgörenhetsorganisationer.