Kinesiska JD.com tar sitt första steg utanför Kina. I morgon lanserar e-handelsföretaget en ryskspråkig sajt och man har stora planer för framtiden. Inom fem år ska man nämligen vara den största e-handelsaktören på den ryska marknaden.
– Till en början planerar vi att erbjuda ryska konsumenter de bästa kinesiska produkterna. Framöver vill vi presentera ryska produkter till den kinesiska och andra marknader, som vi så småningom kommer att erövra, säger Victor Xu, VD för JD.coms International Business Group.
Inga piratkopior
För att lyckas med sina högtflygande planer har JD.com skrivit avtal med det ryska logistikföretaget SPSR Express samtidigt som man säger sig vara redo att samarbeta med alla internationella aktörer inom logistiktjänster.
Man har också planer på att bygga egna distributionscentraler i Ryssland i framtiden för att garantera leveranser inom fem dagar. Man säger sig också ha ett trumfkort på hand jämfört med sina kinesiska rivaler, man säljer inga förfalskningar på sin sajt.
Kängan är troligtvis främst riktad mot Alibaba som nyligen meddelade att deras e-handelssajt AliExpress öppnar kontor i Ryssland för att komma närmare en av sina strategiska globala marknader. AliExpress är för närvarande den mest populära onlinebutiken i Ryssland med uppskattningsvis 15,6 miljoner kunder varje månad.
Källa: RT.com