Efter en framgångsrik Black Friday och rekordhöga nivåer under julhandeln, stod det klart att e-handelsåret 2017 skulle bli något alldeles extra. Nu meddelar PostNord att svensk e-handel omsätter 67 miljarder kronor, vilket är en ökning på 16 procent jämfört med siffran för 2016. Det är däremot lite lägre än prognosen på 17 procent, som lades fram i början av året.
LÄS ÄVEN: Svenskarna e-handlade för över 5 miljarder på Black Friday
"Det går bara snabbare nu"
PostNords siffra på 67 miljarder, som publicerats i företagets dagsfärska nummer av E-barometern, ligger i linje med vad som går att utläsa från Ehandelsindex, där svensk e-handels samlade omsättning för närvarande är uppe i drygt 65 miljarder kronor.
– Fortsätter e-handeln att utvecklas i samma takt som den gjort hittills kommer e-handeln om fem år att ha fördubblats, vilket ställer nya krav på detaljister och leverantörer. Redan idag har det förändrade konsumentbeteendet påverkat hur detaljhandelslandskapet ser ut, men handeln har ständigt förändrats – det går bara snabbare nu, säger PostNord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom, i ett pressmeddelande.
Elektronik och mode står ut
Enligt PostNord står nu e-handeln för nio procent av Sveriges samlade detaljhandel, och det är även på nätet den starkaste tillväxten sker.
- E-handelns andel av tillväxten i sällanköpsvaruhandeln har fördubblats för varje år de senaste tre åren, och under 2017 motsvarade e-handelns ökning drygt 80 procent av tillväxten inom sällanköp, skriver företaget.
LÄS ÄVEN: "Det sker ingen tillväxt i de fysiska butikerna"
E-handelsskiftet är märkbart i i stort sett alla branscher, men PostNord pekar ut elektronik och mode som två segment där utvecklingen är extra tydlig.
- Nu säljs knappt var tredje elektronikprodukt på nätet och modebranschen på nätet motsvarar 16 procent av den totala modehandeln. Räknar vi med all konsumtion från utländska sajter blir den andelen ännu högre. Det är två branscher som möter en stenhård konkurrens, med prispress och nya konsumentbeteenden.
Föräldrar handlar gärna leksaker i mobilen
Helårets riktiga vinnarbransch blev dock barnartiklar och leksaker, som enligt PostNord ökade sin e-handelsförsäljning med 23 procent.
- Den här kategorin präglas framför allt av en stark mobilanpassad konsument, där möjligheten att handla på språng eller i soffan är behållningen.
I E-barometern går det också att utläsa att köpcentrumen mellan år 2015 och 2017, har tappat 11 procent av den yngre generationen till mobiltelefonerna, där den kundgruppen i allt högre utsträckning väljer att konsumera.
LÄS ÄVEN: E-handeln tar över Sveriges köpcentrum
Förstå beteendet och vinn kundens hjärta
PostNords recept för fysiska aktörer som vill lyckas i den digitala framtiden - till exempel ska 75 procent av svenskarna ha e-handlat i december - är att satsa på personlig service, upplevelser och tjänster.
- Viktiga faktorer för att frodas i det nya detaljhandelslandskapet kommer att vara att kartlägga kundresor, förstå konsumentbeteendet och snabbt utveckla sitt erbjudande efter detta. Det här kan vara den riktiga vattendelaren för vilka som lyckas fånga konsumenternas hjärtan framöver och vilka som inte gör det, säger Carin Blom.
LÄS ÄVEN: Vet du om dina kunder stannar när det vänder?
E-barometern ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. Rapporten bygger på en en konsument- och företagsundersökning.