I början av hösten gick Coop ut med planer på en helt ny e-handelslogistik. Företagets e-handelskunder hade då endast kunnat beställa med hemleverans, men nu var nya leveranssätt på intåg.
LÄS ÄVEN: Paketskåp och drive-thru när Coop lanserar utlämning i butik
I dag rapporterar tidningen Fri Köpenskap att Coops aviserade paketskåp är på väg att lanseras. Det handlar om en typ av skåp som kan placeras ut i till exempel butiker och på andra välbesökta platser.
- Vi är redo att trycka på knappen och leverera dem i en rasande takt. Vi har etableringsplanen på plats, säger Niklas Zeitlin, operativ chef på Coop Online, till Fri Köpenskap.
"Har slagit i taket med e-handeln"
Enligt tidningen kommer inledningsvis 70 av Coops 665 butiker att få någon av de nya e-handelslösningarna, men det är alltså inte säkert att alla får just ett paketskåp. Det kan lika gärna röra sig om en drive-thru eller en annan sorts avhämtningsstation.
De nya paketskåpen har tagits fram av leverantören Strongpoint. De uppges ha en storlek på 7 x 2,2 x 0,7 meter och innehålla separata avdelningar för kylda respektive frysta varor. Det första skåpet kommer att placeras utanför Stora Coop i Varberg i maj i år.
För att göra det hela så smidigt som möjligt ska Varbergsbutiken reservera två parkeringsplatser till kunder som ska hämta upp varor i skåpet.
- Vi har slagit i taket när det gäller e-handel. Det här är ett sätt att avlasta ytterligare samtidigt som lönsamheten blir bättre än vid hemleverans. Om kunderna gillar skåpen kan vi snabbt beställa fler, säger Coop Varbergs vd Göran Borg.
Basilika och bananer kräver extra påse
Skåpen har totalt 39 fack, varav 27 är kylda och 12 frysta. Varje fack rymmer tre kassar. Kunderna öppnar sitt fack med hjälp av sin mobiltelefon.
- De enda två varorna som inte tål kylen är färsk basilika och bananer, men det löser man genom att lägga dem i en fryspåse, säger Sven Calissendorff, vd på Strongpoint, till Fri Köpenskap.