Uber har under senaste året experimenterat med att möjligheten att expandera sin taxi-verksamhet med e-handelsleveranser. I början av september ryktades det att Uber planerade att rulla ut en fullskalig leveranstjänst för e-handlare i USA under hösten, nu är den här.
Bland möjliga samarbetspartners nämndes Shopify och BigCommerce, något som skulle kunna ge tjänsten en snabb spridning bland mindre e-handlare. Nu rapporterar Reuters att båda e-handelsplattformarna inlett samarbeten med Uber för expressleveranser i New York, Chicago och San Francisco.
Flera nya samarbeten
För den kanadensiska e-handelsplattformen Shopify är avtalet med Uber det senaste i en rad av nya samarbeten. Förutom att man jobbar med Amazon för att underlätta en migration från Amazon Webstore, har Shopify även lyckats få till samarbeten med Facebook, Twitter och Pinterest som ska göra det enklare att handla inuti de sociala nätverken.
– Vi försöker göra det så smärtfritt som möjligt för våra handlare att bedriva sin verksamhet. Samarbetet med Uber är på flera sätt ytterligare ett steg i den riktningen, säger Brennan Loh, affärsutvecklingschef på Shopify.