ANNONS

Nosto ger kunderna en personlig köpupplevelse

Nosto ger kunderna en personlig köpupplevelse
Daniel Strömberg med kollegor tar emot pris under Nordic eCommerce Summit

Nosto är partner vid årets Emeet och kommer där att berätta mer om hur bolaget på olika sätt ger nätbutikernas kunder bättre och specialanpassade köpupplevelser samtidigt som e-handlarna får tid över till annat.

ANNONS

Alla Nostos kunder har någon form av e-handel, och antalet växer i takt med att branschen förändras. Daniel Strömberg, som är områdeschef på företagets Nordenavdelning, ser till exempel omnikanal som en stor trend inom e-handelsbranschen just nu och det är ett område som Nosto inom kort kommer att planera flera projekt inom. Även om det pratas mycket om vad som utgör bra omnikanal så menar Daniel Strömberg att det fortfarande finns utvecklingspotential på området.

- Ingen i Norden gör det här riktigt bra ännu. Men vi tror att det kommer mer de närmsta åren, säger han.

Görs det bra på andra håll då, eller det finns helt enkelt ingen som har riktigt bra omnikanal än?

 - Jo, det finns de som har gjort bra satsningar, men det är fortfarande helt olika kundupplevelser beroende på om man är online eller offline. Det kommuniceras med kunderna på helt olika sätt. I dag är det inte en kanal men det är dit vi kommer att komma. Det är det vi tror på och det vi jobbar efter.

En annan sak som Daniel Strömberg tror är på frammarsch är att fler och fler fysiska butiker digitaliseras med olika former av utrustning, som interaktiva skärmar, nya kassasystem och så vidare. Varje slutkund kommer enligt Daniel Strömberg att vilja få sin egen relevanta och personliga upplevelse oavsett vilken kanal de har valt.

- Fler kunder efterfrågar möjligheten till all data vi samlar in för att använda den i flera kanaler, till exempel i kommunikationen med e-post och sms, eller i deras fysiska butiker, berättar han.

Tar fram unika rekommendationer

Nostos tjänster går ut på att ge konsumenterna en mer personlig köpupplevelse. Varje besökare har en unik cookie som Nosto kopplar till all deras beteendedata. Hur de kommer till butiken, vad han eller hon köpte och inte köpte och så vidare. Genom att nyttja big data och beteendealgoritmer kan Nosto ta fram produktrekommendationer som är unika för varje konsument och presentera dem hos nätbutiken i realtid.

- På så sätt får varje kund en rekommendation som är personlig för just honom eller henne, istället för att butiken ger generella tips om vad som säljer bäst. Många individer har eget tycke och smak, säger Daniel Strömberg.

Gör det här att slutkunden köper mer?

- Ja, absolut. Vissa av våra kunder ser en mindre konverteringsökning och andra ökar sin konvertering med 50 procent. Det beror till exempel på vad det är för företag och vad de säljer.

Daniel Strömberg berättar att Nostos kundföretag generellt sett får två fördelar. Dels ökar de konverteringsgraden eftersom kunden handlar oftare och för mer pengar, och dels sparar företaget som anlitar Nosto mycket tid på att slippa göra produktförslagen manuellt.

- Det sistnämnda har vi inte riktigt lyft fram lika mycket, men det ska vi bli bättre på, säger han.

Bolagets modell innebär ingen bindningstid, inga fasta avgifter och ingen administrationsavgift, så bara när det går bra för kunderna går det bra för Nosto. Och det verkar vara ett lyckat koncept. För en dryg vecka sedan passerade bolaget 10 000 kunder och har nu flera nyheter på gång.

- I dagsläget är det i princip omöjligt att få ett personaliserat nyhetsbrev, men vi kommer inom kort att presentera ett verktyg för personliga produktrekommendationer som funkar i alla e-postverktyg. Det tror vi kommer bli oerhört hett, säger Daniel Strömberg, och fortsätter:

- Dessutom kommer vi snart att inleda ett flertal omnikanalsprojekt i form av samarbeten med företag inom fysisk handel, och vi är på gång med ett samarbete med Klarna. Jag får återkomma med mer information om det längre fram, men jag kan säga så mycket som att det är ett samarbete kring Klarna Checkout initialt.

"Kan vi hjälpa är vi supernöjda"

I år deltar Nosto för första gången som partner till Emeet. Nosto kommer under sin session att ta upp hur e-handlare kan spara tid och tjäna pengar genom att automatisera sin annonsering på Facebook genom att använda Nosto.

- Eftersom Nosto är kopplat till butiken i realtid kan man med vår lösning öka sin konvertering genom att våra produktflöden alltid lyfter fram de mest relevanta produkterna för varje individ, och tack vare kopplingen till butiken så försvinner per automatik också annonser med produkter som precis har sålt slut.

Daniel Strömberg ser mycket fram emot konferensen som äger rum den 6 oktober.

- Emeet är fantastiskt. Jag har varit med i princip sedan starten och tycker att det är det enda eventet av e-handlare för e-handlare. Jag ser det som helt unikt för Norden. Går man på mässor utomlands är det ofta stelt och ingen delar med sig. Här hjälper vi varandra och kan vi hjälpa e-handlare med vår kunskap så är vi supernöjda.

 

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap