Häromdagen fick vi reda på att e-handlaren Northern Spirit, som säljer kläder för den växande sporten crossfit, hade lanserat en ny sajt. Och det visar sig att Northern Spirit är det första företaget att testa ett helt nytt system, som plattformsleverantören Jetshop har tagit fram.
- Jetshop har investerat ett antal miljoner i att bygga om sin frontend, vi är betakund och deras första kund att gå live på deras nya plattform. Den är byggd för att vara världens snabbaste e-handel och frågar du mig är den i alla fall SJUKT snabb, berättar företagets vd och medgrundare Niklas Carlson för Ehandel.se.
"Kommer släppas som open source"
Det hela handlar om en nyutvecklad frontend, alltså den delen som kunderna interagerar med. Jetshop Commerce ska fortfarande vara plattformen i bakgrunden. Den nya tekniken kallas i alla fall för Jetshop Flight och e-handelsleverantören berättar för Ehandel.se att det har varit ett riktigt stort projekt, som samtidigt innebär att Jetshop nu är "headless".
- Vi har arbetat med Jetshop Flight och att skriva om vår produkt från grunden i cirka 1,5 år. I samband med detta har vi tagit klivet att göra Jetshop Commerce helt "headless". Jetshop Flight är en frontend som vi kommer att släppa som open source för att snabbare kunna leverera nya projekt till våra kunder, som inte vill utveckla en egen frontend från grunden, säger Kristofer Hillhammar, COO på Jetshop.
LÄS ÄVEN: Den nya e-handelstrenden: Huvudlös e-handel
För de som är teknikintresserade så ska Jetshop Flight vara byggd på tekniker som React, GraphQL, Kubernetes och Docker.
- Allt för att få en så snabb och automatisk skalbar lösning som möjligt, förklarar Hillhammar.
"Den upplevda hastigheten"
Northern Spirits nya sajt ska ha varit live i drygt en vecka och enligt Kristofer Hillhammar har det hittills gett mycket bra resultat.
- Vi är supernöjda med resultatet. Det vi pratar om är framför allt den upplevda hastigheten hos kunden. Det är den som påverkar konverteringen, säger Kristofer Hillhammar.
Jetshop räknar med att ytterligare en handfull av deras kunder kommer att lansera på den nya plattformen innan Black Friday.
- Northern Spirit passar extra bra som betakund eftersom de har många lokalanpassade sidor med språk, valuta, frakt och betalsätt. Vi har en mycket nära rådgivande roll i samarbetet med Northern Spirit då vår affärsmodell bygger på revenue share. Jetshop tjänar på att det går bra för Northern Spirit, förklarar Kristofer Hillhammar.
E-handeln växer med 65 procent
Niklas Carlson berättar samtidigt att den nya sajten bjuder på en ny design och flera nya och uppdaterade funktioner.
Hur går det för Northern Spirit, utöver en ny snabb sajt?
- Vi har en tillväxt på 65 procent hittills i år och vi kommer att passera 20 miljoner kronor i omsättning för helåret. Vi är nu 11 anställda och 60 procent av onlineförsäljningen sker utanför Sverige, meddelar Niklas Carlson.
Northern Spirit grundades 2013 och har sitt huvudkontor i Helsingborg. Företaget omsatte förra året 12,5 miljoner kronor.