I juni rapporterade det amerikanska modevaruhuset Nordstrom att utvecklingen på företagets e-handel i princip hade stannat av. Detta eftersom ökningen för e-handeln bara kommit upp i tre procent under årets första kvartal. Nu verkar dock något ha hänt. Under det senaste kvartalet ökade nämligen bolagets e-handel med över 13 procent, och näthandeln som totalt kom upp i 840 miljoner dollar står nu för nära en fjärdedel av bolagets försäljning, meddelar Internet Retailer.
För företaget som helhet landade omsättningsökningen på betydligt mer blygsamma 0,2 procent. Nordstroms totala omsättning uppnådde under Q2 knappt 3,6 miljarder dollar.
"Får konsekvenser för vår affärsmodell"
Samtidigt kan företaget visa upp att onlineförsäljningen tar en allt större del av kakan. Under det andra kvartalet stod e-handeln för 23,4 procent av omsättningen, och för 2016 hittills är e-handeln uppe i en andel på 22,1 procent av Nordstroms försäljning på 22,1 procent, vilket kan jämföras med 20,6 respektive 19,9 procent för förra året.
Men alla medaljer har som bekant en baksida. I Nordstroms fall handlar den om försämrat resultat när e-handeln växer. Efter Q2 förra året kunde Nordstrom rapportera ett resultat på 211 miljoner dollar, en summa som nu har sjunkit till 117 miljoner dollar.
- Vi märker att skiftet mot e-handel får konsekvenser för vår affärsmodell. När vi utökar investeringarna för att möta kundernas förväntningar, växer våra kostnader, särskilt inom teknologi och marknadsföring, betydligt snabbare än försäljningen, säger Michael Koppel, ekonomichef på Nordstrom.