ANNONS

Nordiska nätjätten Komplett omsätter nu 7,6 miljarder

Nordiska nätjätten Komplett omsätter nu 7,6 miljarder
Kompletts VD Ole Vinje har anledning att vara glad

Komplett ökade sin omsättning med 20 procent 2015 och gjorde samtidigt ett rörelseresultat på 141,5 miljoner.

ANNONS

Den norska e-handelsjätten Komplett såg en stadig tillväxt 2015. Inklusive uppköp som gjorts under året landade omsättningen på 7,6 miljarder SEK, vilket är en ökning på 20 procent jämfört med 2014. För samma period gör Komplett ett rörelsereultat (EBIT) på drygt 141,5 miljoner svenska kronor. Det kan jämföras med att samma post 2014 slutade på knappt 116,5 miljoner kronor. 

- Tillväxten i näthandeln fortsätter med samma styrka och fler kategorier är intressanta för oss, säger Ole Vinje, koncernchef i Komplett Group. Vi lägger ett aktivt år bakom oss med uppköp, lansering av nya kategorier och rekord.

Under året som gick gav sig Komplett in på den tyska marknaden genom att köpa majoriteten av aktierna i Comtech. Företaget, som sedan tidigare också finns representerade i till exempel Sverige med Webhallen, hoppas att uppköpet ska leda till bland annat mer fördelaktiga inköpspriser.

Målet: 8 miljarder 2016

I höstas öppnade Komplett även ett eget apotek som har siktet inställt på att ta upp kampen med de fysiska apoteksjättar som i dag står för den absoluta merparten av den norska apoteksmarknaden.

- Vår strategi är att utveckla koncernen från elektronik till ett shoppingparadis, fortsätter Vinje. Vi är kontinuerligt på jakt efter spännande tillväxtbranscher och upplever att riktig spetskompetens samt kontaktnät är avgörande succékriterier. Babybanden där vi gick in på ägarsidan 2014 är ett bra exempel på det. I fjol tredubblades deras omsättning.

Kompletts mål för 2016 är att komma upp i en omsättning på 8 miljarder SEK. För att komma dit planerar e-handelskoncernen bland annat att lansera en egen marknadsplats, som just nu ska vara under utveckling.

- Genom lösningen vill vi låta andra näthandelsaktörer sälja sina produkter via våra nätbutiker. Vi ska lyfta shoppingupplevelsen till en helt ny nivå, avslutar Ole Vinje.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se