Våren 2012 lanserade Maria Richardsson, e-handelssajten Nordic Design Collective. En plattform där unga svenska designers och formgivare får chansen att nå ut till en bredare publik. Redan från start var målsättningen att expandera utanför landets gränser, något man nu gjort.
I helgen lanserades Nordic Design Collective för en internationell publik och nu kan kunder över hela världen ta del av butikens utbud.
– Vi vet att det internationella intresset är stort, och många av våra internationella besökare har efterfrågat att kunna köpa produkter på vår sajt. Redan under premiärhelgen gick beställningar iväg till tre kontinenter vilket visar att intresset för nordisk design är ett globalt fenomen, säger Maria Richardsson, grundare och VD på Nordic Design Collective.
Resultat av crowdfunding
Tidigare i somras lanserade Nordic Design Collective en ny responsiv sajt. En satsning som delvis var finansierad genom equity crowdfunding via sajten FundedByMe. Och lanseringen nu i september är även den ett direkt resultat av kampanjen.
– De nära 100 formgivare vi jobbar med är egenföretagare med stor talang och små resurser, och den stora utmaningen för dem är att nå ut till en tillräckligt stor målgrupp med sina produkter. Jag är glad och stolt över att vi nu kan hjälpa till med det, säger Jenny Sörling, sortimentsansvarig på Nordic Design Collective.
Källa: Press