Modebranschen planerar ofta uppemot ett år i förväg vad som ska produceras och sedan säljas. Samtidigt finns det en växande skara konsumenter som upptäcker nya trender och vill inspireras och handla de nya produkterna så snart som möjligt.
"Rör oss bortom traditionell bransch"
Ett komplicerat hinder eller ett recept för en ny affärsmodell? För det tyska e-handelsföretaget Lesara är svaret definitivt det senare.
- Vi rör oss bortom den traditionella modebranschen, genom att erbjuda ett mer snabbrörligt mode. Med vårt koncept för agile retail går det mycket snabbare att få sortimentet på plats. Vi kan upptäcka en trend och tio dagar senare ha en relaterad vara att sälja, säger Josh Lund, Lesaras regionchef för Norden, till Ehandel.se.
Det här arbetssättet går enligt Josh Lund som en röd tråd genom hela Lesaras "Fashion Lifestyle"-sortiment.
- Så för oss är produktionskedjan en fråga om veckor snarare än månader, eller till och med upp till ett år, som är vanligt inom den traditionella modeindustrin.
Lesara grundades i Tyskland år 2013 och har sedan dess vuxit till att ha 11 landsspecifika nätbutiker som säljer till totalt 24 europeiska marknader. Företaget har ett fåtal utomstående säljare på sin plattform, men driver i huvudsak e-handelsverksamheten i egen regi. I dag har Lesara enligt egen uppgift åtta miljoner besökare på sajten i månaden.
Sverige - ett "fashion powerhouse"
Till Sverige kom Lesara 2017. Anledningen till att just Sverige valdes ut som en marknad att satsa på är att landet enligt Josh Lund länge har setts som ett “fashion powerhouse”, med en hög andel modeintresserade människor.
LÄS ÄVEN: Lesara till Sverige: "Finns behov av att bryta trenden"
- Vi lanserade i Sverige förra året och vi har fått en lyckad start. Siffrorna ser bra ut inte minst vad gäller antalet återkommande kunder. Det är också därför vi investerar mycket i Sverige just nu, säger han.
Hur har det gått med försäljningen?
- Tittar vi på försäljningen i Sverige så ligger den också över medel jämfört med våra andra marknader. Vi ser en bra tillväxt och omsättningen per kund ser också bra ut.
De investeringar som har gjorts i Sverige hittills har framför allt syftat till att göra Lesara till ett mer välkänt företag. Bland annat lades en del pengar på en TV-kampanj som rullade i januari i år.
Vill få till bättre varumärkeskännedom
Lesaras sortiment, som omfattar allt från kläder till badrumsinredning, riktar sig till en ganska bred målgrupp. Josh Lund berättar att en stor del av företagets kundgrupp utgörs av kvinnor, men att bolagets stora sortiment gör det möjligt för alla, oavsett stil eller ålder, att handla hos Lesara.
Att tillgodose en bred målgrupp är dock inget som Lesara ser som en utmaning. Snarare har det kommit att utgöra just en möjlighet.
- Det är klart att det kan vara en utmaning, men vi tycker inte att det finns någon begränsning i en bred målgrupp. Eftersom vi erbjuder ett brett lifestyle-segment till överkomliga priser är det inte konstigt att det uppfattas som attraktivt av många olika kundgrupper.
Vilken är er främsta utmaning då, i till exempel Sverige?
- Att bygga upp en stark varumärkeskännedom och att bli mer välkänt för allmänheten. Dessutom behöver vi rekrytera fler nordbor till vårt kontor i Berlin, som kan hjälpa oss att växa. Vi letar och rekryterar just nu talanger från Norden som är intresserade av ehandel.
Vill ta större del av Norden
Av de nordiska marknaderna har Lesara hittills etablerat sig i Sverige och Danmark, men Josh Lund menar att en vidare expansion definitivt ligger i planerna. Om det blir Finland eller Norge som blir nästa land, återstår dock att se.
Vad skiljer Lesara från andra lifestyle-aktörer som är verksamma i Sverige och Norden?
- Det som särskiljer oss är framför allt vår snabba affärsmodell som gör att vi mycket snabbare kan ta nytt mode till marknaden.
Lesaras ambition är lyfta fram det som är hett just nu och att hela tiden ligga rätt i tiden. De trender som ligger till grund för företagets produktion hittas via allt från sociala medier till modevisningar.
- Sen är det upp till oss att omvandla de här idéerna till produkter och sedan producera och börja med försäljningen till våra kunder så snabbt som möjligt, avslutar Josh Lund.