Storbritanniens e-handel kan för andra månaden i rad visa upp en tvåsiffrig tillväxt. Efter ett trögstartat första kvartal ökade onlineförsäljningen med 13 procent i april enligt den brittiska distanshandelsorganisationen IMRG.
I maj mäktade näthandeln med en ökning på 10 procent jämfört med samma månad 2014 och jämfört med föregående månad låg tillväxten på 2 procent.
– Efter ett dåligt första kvartal är det uppmuntrande att se hur försäljningstillväxten lyckas hålla i sig under en ganska oförutsägbar månad som innehöll både riksdagsval och oregelbundet väder, säger Tina Spooner, Chief Information Officer vid IMRG.
Trådgården gick inte hem
Vädret verkar ha haft en ganska stor effekt på handeln. Hem och trädgård var den kategori som hade det tuffast med en 27 procentig försäljningsminskning jämfört med maj 2014. Kläder ökade samtidigt bara med 9 procent jämfört med förra året och hemelektronik med blygsamma 3 procent.
Den starkaste tillväxten såg man inom kategorin accessoarer som ökade med hela 66 procent jämfört med maj 2014 och med 19 procent jämfört med april i år. Samtidigt ökade försäljningen via smartphones med imponerande 107 procent jämfört med i fjol.