När det blev dags att planera årets Black Friday-kampanj ville inte Dennis Maglić spara på krutet. Han bestämde sig för att i hans e-handel, som har samma namn som honom själv, skulle kunderna kunna beställa från hela sortimentet med 50 procents rabatt.
Och det var uppenbarligen ett lyckat drag. Redan den första kvarten, det vill säga de första 15 minuterna efter midnatt, kom 300 order in till nätbutiken.
"Ville chocka med vårt erbjudande"
När Black Friday väl var över hade Dennis Maglić fått in en bra bit över 3 000 order. Försäljningen för dygnet hade då nått den nivå som företaget normalt sett kommer upp i under två månader.
- Kunderna var både förvånade och glada för de känner att de gör ett riktigt kap, eftersom vi inte valt ut specifika varor som vi vill bli av med utan ger samma rabatt på allt. Vi ville verkligen chocka med vårt erbjudande för att få genomslag i bruset av tusentals erbjudanden, säger Dennis Maglić i ett pressmeddelande.
Exakt vad det motsvarar i kronor och ören går e-handlaren inte ut med. Men med tanke på att företaget förra året omsatte över 27,5 miljoner kronor, handlar det knappast om några småsummor.
Ökade konverteringen med 400 procent
Jämfört med löningshelgen i oktober ska Black Friday-helgen hos Dennis Maglić ha inneburit en försäljningsökning på 2 254 procent och en omsättningsökning på 1 633 procent. Konverteringen ska samtidigt ha förbättrats med över 400 procent.
Enligt Dennis Maglić var det ett lyckat koncept att inte satsa fullt ut på Black Week, utan att fokusera de bästa erbjudandena till huvuddagen Black Friday.
- Vi hade lite olika deals under veckan men väntade med den bästa dealen tills på fredag eftersom vi tycker att det är viktigt att hålla i traditionen med Black Friday och att ha det på en specifik dag. Att bredda det för mycket kan göra att det känns tjatigt och inte får ett lika stort genomslag när det väl gäller.