Det började med att Niklas Najafi och hans fru Freja Ljungdell Kristensen skulle natta en nyfödd släkting och slutade med att de fick en idé som de inte kunde släppa.
Elitidrottaren helt utmattad
Paret har inga egna barn och hade inte en susning om hur man nattar en bebis. Bär och flaskmata samtidigt, var rådet från flickans föräldrar. Niklas, som varit elitspelare i basket, trodde att det hela skulle bli, så att säga, en barnlek. Efter att frun gett upp tog han sig an uppgiften med tillförsikt.
Men det hela slutade med att han, som många före honom, fann sig själv i en kamp med både tyngdlagen och klockan. Flickan somnade förvisso gång på gång i hans armar - bara för att vakna igen när han skulle lägga ner henne i sängen.
"Kunde inte släppa idén"
När det lilla barnet till slut sov i sin säng var den vältränade Niklas Najafi helt slut. Erfarenheten gjorde dock paret eniga: Det måste finnas ett bättre sätt att natta små barn. Året var 2010 och Niklas Najafi jobbade egentligen på ett ganska bra jobb - inom något helt annat. Freja Ljungdell Kristensen var student. Men för Niklas Najafi fanns inget alternativ.
- Jag kunde inte släppa idén. Det var helt, helt omöjligt för mig, för jag tyckte verkligen att det här är så pass bra. Och vi fick så mycket positiv feedback från människor vi pratade med och visade upp det här för, säger han när Ehandel.se träffar honom på företagskontoret i Lund.
Idag beskrivs SleepCarrier bland annat som ett smartare babynest, vilket är en produkt som många familjer använder för att kunna sova med barnet i samma säng utan risk för att barnet exempelvis får andnöd.
Företagsnamnet en kombo av efternamn
Den uppmärksamme har kanske redan uppmärksammat att företagsnamnet Najell är en blandning av parets båda efternamn.
- Om man skulle få ihop dem på något sätt så var det antingen Najsen eller Najell och då tyckte vi att Najell blev bäst, skrattar Niklas Najafi.
2014 hade de till slut en färdig produkt som kunde lanseras: SleepCarrier. Den var unik på marknaden. Huvudsyftet var att hjälpa föräldrar att natta sina bebisar, men under utvecklingstiden kom den att få många fler funktioner.
- Utvecklingsprocessen är ju inte rak när man tar fram en produkt. Vi hade först tänkt oss en produkt som skulle användas för att bära barnet till sömns och sedan lägga ner det i spjälsäng, eller för samsovning. Men rätt snabbt landade vi i att SleepCarrier skulle kunna göra andra saker också. Den skulle få plats i barnvagnar och man skulle kunna flytta runt på den även när barnet sover, utan att det vaknar. Alla de sakerna lyckades vi till slut trycka in i samma produkt och det kändes jätteskönt att kunna komma igång, berättar Niklas Najafi.
Freja Ljungdell Kristensen jobbar numera huvudsakligen som jurist, men är fortfarande delaktig i företaget som rådgivare och styrelsemedlem.
"Våra främsta kunder e-handlar"
SleepCarriern var efterfrågad på marknaden och blev snabbt populär. Najell kombinerade försäljning via återförsäljare med att sälja via sin egen e-handel.
Vad har möjligheten att bedriva er egen e-handel betytt för er?
- Jättemycket. Våra främsta kunder i Sverige e-handlar. Det är bara så det är. Att kunna erbjuda kunderna att kunna köpa på en gång, via vår egen hemsida, har varit jätteviktigt. Däremot har vi varit väldigt noga med att inte priskonkurrera med våra återförsäljare.
Fick hjälp av Isabella Löwengrip
För att marknadsföra sin nya produkt jobbade de mest med ambassadörer. Draghjälp på den fronten fick de bland annat av Isabella Löwengrip, som i sin bok Babyboost hade med en lista över produkter blivande föräldrar bör införskaffa. Listan toppades av en barnvagn, en fårfäll och så på tredje plats: Najells SleepCarrier.
- Vi betalar ingenting till våra ambassadörer och hon är ju så pass stor att om hon ska skriva om den mycket, så måste man finansiera det och det har inte vi gjort. Men vi har sett vår SleepCarrier på hennes bilder rätt mycket, utan att det har stått att det är vårt varumärke.
Populär i Danmark
Varumärket ja. För ett och ett halvt år sedan bestämde företaget sig slutligen för att Najell skulle bli ett eget varumärke.
- Vi hade inte riktigt bestämt att vi skulle bli ett varumärke förrän då, utan vi satte igång som ett gäng glada amatörer som utvecklade en produkt.
Idag säljs Najells SleepCarrier i ett flertal länder, däribland Sydkorea, Danmark, Tyskland och Saudiarabien. Niklas Najafi tror att den på sikt kommer att bli mer populär i Danmark än i Sverige.
Exklusiv lansering av ny produkt
Och den andra februari är det dags för lanseringen av produkt nummer två.
Medan Najell med SleepCarrier har velat komma bort från begreppet “bärsele” har de samtidigt insett att renodlade sådana också behövs, som bara är till för att bära barnen i. Så under 2016 jobbade de stenhårt med att utveckla bärselen Omni, som till en början kommer säljas exklusivt på NK i Stockholm, samt via företagets egen e-handel.
Bärselen Omni kan ställas in efter barnets ålder för att anpassa ergonomin efter barnets fysiska utveckling.
Rekommenderas av läkare i USA
Ansträngningarna för att skapa en så ergonomisk produkt som möjligt resulterade även i att produkten reckommenderas av läkare på Hip Displaysia Institute i USA som särskilt lämplig för små barn. Forskare och experter på hemmaplan i Lund har också fått säga sitt till.
- Vi har inga kompromisser över huvud taget när det gäller babyns ergonomi. Och tillsammans med marknadens bästa viktavlastning är den rätt så oslagbar. Så det är svårt att slå den, säger Niklas Najafi stolt när han visar upp den nya produkten.
E-handeln ska automatiseras
Under 2017 ska företaget fokusera på något så centralt som att bli lönsamma. Omsättningen är, som Niklas Najafi uttrycket det, fortfarande blygsam - runt 1,3 miljoner förra året. Men den saken ska det alltså bli ändring på under 2017.
En annan sak som det ska bli rätsida på under året är e-handeln. Den är i dagsläget inte automatiserad, vilket innebär att Niklas Najafi personligen måste gå in och godkänna samtliga beställningar och vidarebefordra dem till lagret i Göteborg.
- Det finns idag ingen koppling mellan vår webbshopp och lagret. Så det ska vi fixa, så jag inte behöver sitta och titta på allting, säger han.
Kommer fler produkter i framtiden
Men även om 2017 inte kommer inriktas på att utveckla nya produkter så har idéerna som svåra att glömma inte sinat.
Kommer det fler produkter längre fram?
- Ja. Jag har tre stora grejer som vi ska göra i framtiden. Och jag räknar med att de håller vi på med 2023 - 2025. Men lönsamheten måste gå först och framförallt nu när vi fortfarande är små. Det är lite lärdomar från 2016, att när vi ännu är så här små så klarar vi inte av att ha fokus på en massa olika saker. Och att driva handel är det viktigaste just nu.