En flaska fylld med ren luft och ett munskydd mot luftföroreningar låter kanske inte spontant som det mest naturliga att beställa hem från en annan världsdel. Men enligt Mei Chen, som är Alibaba Groups Senior Manager för Storbritannien och Norden, är det precis sådana varor som kan fungera fint på jättemarknaden i öst.
Nyligen besökte hon Stockholm, och i samband med det passade Ehandel.se på att fråga henne om tips till svenska e-handlare som vill satsa i Kina. Och goda nyheter - det finns goda chanser även om man inte är verksam just inom luftsegmentet.
- Sverige har ganska många varumärken som kinesiska konsumenter kan relatera till. Det finns ett starkt intresse för kvalitetsprodukter och svenska varumärken, säger Mei Chen, och nämner Hennes & Mauritz och Daniel Wellington som företag som har fått ett varmt mottagande på Alibabas plattform Tmall.
Lockar varumärken via Europakontor
De senaste åren har den växande kinesiska medelklassen fått ett ökat intresse för västerländska produkter och företag, och därmed har Alibaba lagt större resurser på att etablera sig i Europa. Företaget har i dag kontor i Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna och Spanien. Och förstås i Storbritannien - där Mei Chen är stationerad.
Europakontorens uppgift är att underlätta för europeiska varumärken att komma igång med sin försäljning på Tmall, och enligt Mei Chen har just svenska företag fördelen att de har ett gott rykte inom flera branscher.
- Det finns en känsla av en viss nordisk livsstil som de kinesiska konsumenterna verkligen älskar.
Mei Chen vill inte dela med sig av några exakta siffror, men säger att antalet skandinaviska varumärken som säljs på Alibaba och Tmall har ökat under de senaste åren. För närvarande ska den nordiska gruppen bolag hos Alibaba omfatta “hundratals” varumärken från Sverige, Norge, Finland, Danmark och Island.
"Era berömda Swedish meatballs"
Enligt Mei Chen uppfattas Sverige som "väldigt rent och miljövänligt" i Kina, och hon menar att det goda ryktet märks bland annat på den ökande mängden kinesiska turister som reser hit för att uppleva allt från norrsken till jultomten.
- Och sen har ni förstås era berömda “Swedish meatballs”. De kinesiska konsumenterna vill gärna få med sig en del av den här svenska upplevelsen hem, och därför anstränger vi oss för att göra den tillgänglig för dem i Kina.
För de företag som hoppas på att få en andel av den enorma skara kunder som den kinesiska marknaden har att erbjuda, är det enligt Mei Chen klokt att satsa just på en marknadsplats. I Kina fungerar de nämligen närmast som en slags kombination av sociala medier och shoppingdestinationer.
- Det är så man får tillgång till kunderna. I Kina handlar det om marknadsplatser på ett helt annat sätt än i Sverige eller Europa. Det är inte ovanligt att man besöker sin e-handelsplattform sex eller sju gånger om dagen, inte minst för att socialisera.
Överväldigande möjlighet
Via Alibabas kontor i Europa finns det hjälp att få för e-handlare som känner sig osäkra på hur de ska hantera den kinesiska marknaden. Mei Chen menar att det inte sällan kan finnas ett behov av tips och råd inom allt från sortiment till marknadsföring, och tar som exempel upp att storlekar på kläder kan skilja sig åt avsevärt mellan Kina och Europa.
- Vi förstår att det är en marknad som kan kännas övermäktig, men man får inte glömma att den också är en stor möjlighet, avslutar hon.