De senaste åren har vi sett en rad västerländska aktörer ge sig in på den kinesiska marknaden, antingen på någon av de etablerade marknadsplatserna, eller i form av en egen nätbutik.
Tuff marknad att konkurrera i
Men att ta sig an jättemarknaden Kina kan vara lättare sagt än gjort, och nu har det amerikanska modeföretaget Forever21 bestämt sig för att sätta sin kinesiska satsning på paus. Enligt Retail Dive och en rad andra medier arbetar Forever 21 just nu med att stänga sin kinesiska nätbutik.
Beskedet kommer efter att både Tiffany’s och Amazon också har dragit ner i Kina, efter att ha konstaterat att konkurrensen i landet är tuff att hantera. Enligt en bedömare som Retail Dive har pratat med, är kinesiska konsumenter bland annat kända för att vara vana vid snabb frakt och för att helst vilja handla via appar och utvalda plattformar. Dessutom har Alibaba och JD.com redan tagit kontrollen över en stor del av landets e-handelsmarknad.
LÄS ÄVEN: Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln
Har även stängt butiker
Exakt vad som ligger bakom Forever 21:s beslut att lämna Kina är något oklart, men uppgifter till Retail Dive gör gällande att företagets investering kan ha varit lite för svag från början.
- Kina är en marknad där det som handlare gäller att "go big or go home". Det är svårt att lyckas med halvmesyrer, säger analysföretaget GlobalDatas vd Neil Sanders till tidningen.
Forever 21 rapporteras under de senaste månaderna ha gjort flera andra neddragningar i sitt utbud. Bland annat har företaget stängt butiker i både Taiwan och Frankrike.