Precis som vi analyserar Amazons svenska omsättning så har vi nu tagit ett tag kring de utländska modejättarna, tyska Zalando och brittiska Asos, och deras svenska försäljning.
Asos lanserade under förra året en svensk sajt, vilket borde ha ökat tillväxten i vårt avlånga land. Vi har även jämfört de utländska jättarna med våra inhemska e-handlare Bubbleroom, Nelly och Boozt.
Växte med 39 procent
Vi ska inte dra ut på det hela utan börjar med Asos som under förra året växte med 39 procent i Sverige. Totalt landade omsättningen på strax över 300 miljoner kronor, enligt de momsinbetalningar som ska ha gjorts till Skatteverket. Vad vi kan se än så länge så har Asos svenska sajt inte förändrat utvecklingen drastiskt för den brittiska aktören.
2 miljarder under 2018
Zalando har länge jobbat med en lokal sajt i Sverige och är, inte oväntat, mycket större än Asos i vårt land. Vi har tidigare berättat att Zalando omsatte ungefär 1,6 miljarder kronor under 2017 och denna siffra ökade de i fjol. Omsättningen för 2018 ligger precis under 2 miljarder kronor.
Detta innebär att Zalando växte med över 21 procent i fjol, jämfört med 2017 års siffror. November, med Black Friday, är fortsatt en stark månad både för Asos och Zalando. Köpfesten i november står dock inte ut lika mycket som tidigare år, jämfört med exempelvis december.
Hur står sig då våra utändska kollegor jämfört med våra svenska nätmodehandlare? De nätbutiker som har delgett sina svenska siffror för helåret 2018 är bland annat Bubbleroom, Nelly och Boozt.
Nordiska siffror bedrar
Bubbleroom hade en ordentlig omsättningsökning och sålde för cirka 330 miljoner i fjol medan Nelly ökade med någon blygsam procent och nådde nära 1,4 miljarder kronor i omsättning. Boozt är dock ledaren med en totalt omsättning på nära 2,8 miljarder kronor för hela 2018.
OBS: Asos och Zalandos siffror är enbart för Sverige
Det ska tilläggas att de svenska nätbutikernas siffror ovanför inkluderar deras nordiska verksamheter, vilket alltså innebär att deras svenska omsättning är lägre. Pressen från de utländska aktörerna är därmed större än vad ovan siffror ger sken av.
Zalando är störst
Enligt Boozts bokslutskommuniké för 2018 så ligger den svenska omsättningen strax under 1 miljard kronor. Nellys omsättning i Sverige sjönk faktiskt under förra året, och landade på totalt 661,7 miljoner kronor, och Bubblerooms siffror enbart för Sverige har vi inte fått tag på. En mer korrekt graf är:
Zalando är alltså Sverigest största nätmodebutik och Asos är inte så litet som man kan tro, utan omsätter nästan hälften av det Nelly säljer för.