ANNONS

Mobilen tar tvÄ tredjedelar av alla e-handelsbesök

Mobilen tar tvÄ tredjedelar av alla e-handelsbesök
Hög tid att mobilanpassa sajten

Vi har prognosen för 2018.

ANNONS

Det började i försiktig skala med köp för lÀgre summor, men i takt med att mobilerna blev smartare blev de ocksÄ mer e-handelsvÀnliga. Redan 2015 kom antalet e-handelsbesök som skedde i en mobil enhet, det vill sÀga en mobiltelefon eller en surfplatta, upp i över 50 procent. Under 2016 och 2017 skedde samma skifte för order respektive intÀkter. 

Desktop under 30 procent

Sedan en tid tillbaka Àr det dock mobiltelefonerna som stÄr för den stora tillvÀxten oavsett om man tittar pÄ intÀkter, order eller besök. Detta samtidigt som bÄde surfplattorna och desktop backar stadigt. Nu kan vi avslöja att 2018 blir Äret dÄ antalet e-handelsbesök via desktop ser ut att för första gÄngen gÄ under 30 procent. 

- Mindre Àn en tredjedel, 32 procent, av besöken kom via en dator i fjol. I prognosen, som vi baserar pÄ de senaste Ärens utveckling, kommer den siffran att minska till cirka 27 procent i Är, sÀger Joakim Andersen, analytiker pÄ Ehandel.se.

FrÄn 43 till 64 procent pÄ tre Är

Vi har tagit en titt pÄ de senaste Ärens utveckling och kan konstatera att andelen besök via en dator har minskat frÄn 43 till 32 procent frÄn 2015 till 2017. Och med tannke pÄ mobiltelefonernas framfart hittills, finns det inget som tyder pÄ att den utvecklingen skulle stanna av. 

TvÀrtom vÀntas andelen besök frÄn desktop och surfplatta fortsÀtta att sjunka, samtidigt som e-handelsbesöken via mobiltelefoner i Är vÀntas nÄ hela 64 procent. Det kan jÀmföras med att mobiltelefonerna endast stod för 41 procent av besöken 2015.

48 procent av intÀkterna i mobilen

En liknande utveckling ser vi pÄ intÀktssidan, dÀr de mobila enheterna (mobiltelefonerna och surfplattorna) tillsammans vÀntas stÄ för över hÀlften (nÀra 60 procent) av alla intÀkter till e-handeln. Och Àven hÀr Àr det mobiltelefonerna som vinner andelar pÄ surfplattornas bekostnad. 

- Mobiltelefonen kan utan surfplattans hjÀlp, nÀstan stÄ för hÀlften - 48 procent - av intÀkterna, konstaterar Joakim Andersen. 

Och medan andelen intÀkter via mobiltelefonen har ökat stadigt de senaste Ären, har desktop och surfplattor gÄtt i motsatt riktning, och stannar förmodligen i Är pÄ omkring 40 respektive 12 procent. 

Informationen i artikeln kommer frÄn vÄr statistiktjÀnst Ehandel.se Analytics. Prognosen bygger pÄ de senaste Ärens utveckling inom besök och intÀkter till svensk e-handel. 

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se