ANNONS

Mobilboom inom skönhet - 54% av intäkterna i telefonen

Mobilboom inom skönhet - 54% av intäkterna i telefonen
Mobiltelefonerna har tagit över i skönhetsbranschen

Mer än hälften av alla e-handelsintäkter inom skönhetsbranschen kommer nu från en mobiltelefon.

ANNONS

När juli månad hade passerat revy kunde vi får första gången meddela att andelen intäkter som kom via en mobiltelefon hade nått över hälften, och i går stod det klart att julisiffrorna knappast utgjorde någon engångshändelse. Tvärt om visade det sig att desktopens storhetstid verkar vara över. Sedan januari 2016 har mobilens position vad gäller intäkter ökat stadigt, medan desktopen har gjort den motsatta resan i vårt diagram.

Men givetvis finns det skillnader beroende på vilken bransch det handlar om. För att få en bättre bild av mobiltelefonernas genomslag har vi undersökt hur intäktssiffrorna ser ut i fyra olika e-handelsbranscher. Vi konsulterade Ehandelsindex, där över 11 000 e-handlare delar med sig av sin data, och tog en titt på fyra av de största kategorierna.

Skönhetsbranschen ökar mest

Det största mobilgenomslaget hittar vi i kategorin Skönhet, där 54 procent av intäkterna kom via en mobiltelefon i augusti. Skönhet är också den kategori där mobilintäkterna har ökat mest, från 35 procent i januari 2016.

- Det är möjligt att det beror på att snittordervärdet är lägre inom skönhetsbranschen än i andra branscher, och vi vet sedan tidigare att konsumenterna är mer benägna att handla varor med lägre priser i mobiltelefonen, säger Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se. 

Hus&Hem kvar på 29 procent

I andra änden av skalan hittar vi Hus&Hem är där endast 29 procent av intäkterna kom från en mobiltelefon i augusti. Motsvarande andelar för Hemelektronik och Sport&Fritid är 37 respektive 45 procent, det vill säga närmre snittet för hela e-handeln, som ligger på 38 procent intäkter i mobilen i augusti.

Alla fyra branscher som vi har tittat på uppvisar en stark utveckling från januari 2016, då endast två av branscherna nådde upp i 35 procent mobila intäkter. Men medan skönhetsbranschen alltså såg en ökning på 18 procentenheter, ökade de andra tre med mellan 7 och 13 procentenheter.

LÄ ÄVEN: E-handlarna inom skönhet berättar: "Vi har anpassat oss efter önskemålen"

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se